Brittiska sportbilsmärket Lotus ska bli ett helt eldrivet märke som bygger både sportbilar och crossovermodeller. Men innan dess visar Lotus upp märkets sista modell med förbränningsmotor, som kallas Emira.
Den nya modellen ska kosta 60 000 pund i Storbritannien vilket är ungefär 60 000 kronor billigare än Porsche 718 Cayman med lika mycket effekt.
Lotus Emira bygger på samma grundrecept som den allra första generationen av lättviktsbilen Elise från 1996, men har ett modernare chassi. Emira är betydligt större än klassiska Elise – bilen är lika bred som Volvo XC60.
Den nya Lotusmodellen är dessutom nästan dubbelt så tung som Elise. Tjänstevikten ligger på 1 405 kilo – ungefär lika mycket som Porsche 718 Cayman.
Köparna kan välja mellan två motorer, och ingen av dem utvecklas av Lotus. Först ut är en 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor från Mercedes-AMG på 360 hk med sjustegad dubbelkopplingslåda.
Det finns också en större V6-motor på 3,5 liter med kompressor och 400 hk som istället hämtas från Toyota. Sexväxlad automatlåda är tillval och sexväxlad manuell låda är standard, med en läcker designlösning där växelspaken syns tydligt under den flytande mittkonsolen.
En viktig nyhet för Lotus är interiören som ska kännas betydligt mer ombonad än tidigare med högre kvalitetskänsla och nytt infotainmentsystem med liggande pekskärm. Det finns även nymodigheter som adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, autobroms och filhållningsassistans.
Läs också: Lotus kan rädda oss från överviktiga elbilar
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.