Många sportbilsmärken har hittills hållit sig borta från eldrivlinor på grund av de tunga batterierna. Men Lotus, som nu kört igång den största utvecklingsplanen i märkets 70-åriga historia, tänker tvärt om.
Lotus har redan visat upp superbilen Evija som är eldriven, och under ledning av Volvoägaren Geely ska märket som gjort sig känt för avancerad lättviktsteknik nu satsa helhjärtat på eldrift.
– Eldrift passar väldigt bra i sportbilar – vridmomentet, viktfördelningen, designen och flexibiliteten i kördynamiken. För mig innebär det att eldrift är den bästa teknologin för sportbilar, säger Lotuschefen Phil Popham i en intervju med Auto Express.
Lotus tänker inte ens ”gå omvägen” via hybriddrift.
– En av utmaningarna med hybriddrift är att man släpar på både en liten förbränningsmotor och batterier och elmotorer, vilket går emot filosofin i sportbilar som är kompakt paketerade. Man vill sänka vikten och öka prestandan för att få rätt dynamik.
Phil Popham vill inte utesluta att märket bygger en suv-modell, som de flesta konkurrenter redan gjort. Men den står inte högst upp på prioriteringslistan.
– Vi fokuserar inte på suvar i nuläget men vi utesluter inte något segment, varken crossovers, sportsedaner eller GT-bilar. Det det måste tydligt vara en Lotus.
Nästa generation Lotusmodeller dyker upp mot slutet av 2022. Övergången till eldrift kommer förmodligen innebära högre prislappar för Lotusmodellerna, men det görs också för att öka vinstmarginalen och göra märket mer åtråvärt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg bil.
Lotus synonymt med lätta sportbilar ofta under 1000kg, Elise... Ska nu alltså börja tillverka blytunga elbilar...
#2 En avgasbil på t ex 1800 kg väger det samma som en elbil på 1800 kg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.