Nästa artikel
Litet antal självkörande bilar ger mycket bättre trafikflöde
Nyheter

Litet antal självkörande bilar ger mycket bättre trafikflöde

Publicerad 8 september 2020
Alla behöver inte åka en autonom bil för att trafiken ska flyta på bättre, visar en ny studie.

Flera biltillverkare har känt sig tvingade att skala ned satsningarna på självkörande bilar, däribland Mercedes och Nissan.

För några år sedan hoppades många bilchefer att självkörande bilar skulle vara ute i trafik under början av 2020-talet. Nu har många av dem blivit mer försiktiga, dels eftersom utvecklingen visat sig vara invecklad och dels eftersom alla länder har olika regelverk kring vad som gäller.

I USA finns planer på en särskild ”testmotorväg” enbart för självkörande bilar. Det skulle minska risken för olyckor med bilar som körs av mänskliga förare.

Men nu visar en ny studie från ett israeliskt universitet att även ett fåtal självkörande bilar på vägarna kan ge betydligt lägre snittförbrukning och mindre risk för köer, rapporterar Ny Teknik.

Även om bara fem procent av trafikflödet utgörs av självkörande bilar har de positiva effekter på trafikflödet – trots att de kör i ”blandad” trafik. I vissa av forskarnas modeller ökade trafikflödet med 40 procent samtidigt som snittförbrukningen sjönk med 28 procent.

– I vår forskning undersöker vi hur ett väldigt litet antal autonoma bilar kan förbättra trafikflödet betydligt genom att samarbeta, säger forskaren Amir Goldental till sajten Engineering and Technology.

Läs också: Nissan gör helt om: Självkörande bilar dröjer

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-08 16:58
jete

Helt orealistiska siffror om nyttan av självkörande bilar i trafiken. Enklaste sättet att öka flödet är att öka hastigheten. Behöver inte undersökas ens.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-08 17:42
glimma-48

Ju fler utredningar och studier ju mer verklighetsfrämmande blir det.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-08 17:49
saabnisse

Vad händer med bilskatten vid konvertering?
En Saab 9-5 Biopower har ca 1700 i årlig skatt medan exakt samma bil utan etanolmöjlighet kostar 3400!
Efter konvertering, som tar en kvart, borde de väl ha samma skattesats.
Men hur kollas det?

#4 • Uppdaterat: 2020-09-08 19:59
Sabud2

Verkligheten är nog en annan. Visst, med 5% inblandning av självkörande bilar `morgonrusningen´ kommer de självkörande bilarnas absoluta hållning av laglig hastighet mer eller mindre att tvinga omgivningen att göra detsamma och därav blir förbrukningen lägre. Men, negativ påverkan blir som i dag när enstaka bilister inte kan eller vägrar att bidra till att optimera trafikflödet, att köra dynamiskt liksom;)

#5 • Uppdaterat: 2020-09-08 23:26
Styggavargen

Jag tror det har med avstånd och hastighet att göra, om alla bara lugnar ner sig lite och håller avstånd och hastighet så brukar det bli så att trafiken får lite problem. När folk kör sakta eller väldigt fort uppstår problemet, krockar och trafiken flyter på sämre. Det blir mycket ojämnt trafikrythm när folk har för stora skillnader i hastighet.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-09 11:02
Masa

Så är det nog - ju fler bilar som beter sig som "folk" desto bättre (ironiskt nog:-).

#7 • Uppdaterat: 2020-09-09 12:33
Roger Skagerström1

Man kan tycka vad man vill om självkörande bilar - de lär köra när det blir grönt ljus iallafall. Det har människor väldigt svårt för :P

#8 • Uppdaterat: 2020-09-09 13:04
Panopticon

Grejen som självkörande bilar gör som förbättrar trafikflödet på det här sättet är att dom håller inte på och bromsar och gasar i onödan. Vi människor gör det hela tiden och så fort någon bromsar där det är mycket trafik så bromsar genast den som är bakom och så fortsätter det vilket ger gigantiska rippel-effekter som kan göra att det blir totalstopp och gigantiska köer helt utan anledning. Även om det är rätt få självkörande bilar så lugnar dom ner dom här rippel-effekterna så att dom inte fortplantar sig på samma sätt.
Alla som kör någorlunda regelbundet i en storstad har nog varit med om en trafikkö där man helt plötsligt blir helt stillastående och sen efter en minut eller nått sånt så börjar det sakta flyta på igen och det utan att det är ett enda problem som egentligen har hänt i trafiken. Dom dagliga köerna beror inte på olyckor utan på att folk håller på och leker med bromsen och gasen alldeles för mycket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.