Nästa artikel
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Nyheter

Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven

Publicerad 2 juli 2020
Fords utmanare till Lexus och Cadillac ska helt och hållet bli ett suv-märke och därför läggs sedanmodellen Continental ned. Här är historien bakom det klassiska modellnamnet.

Fords lyxmärke Lincoln har för tredje gången i bilhistorien bestämt sig för att lägga ned modellnamnet Continental.

Anledningen kan nog alla som hängt med i bilvärlden de senaste åren gissa sig till: sedanmodeller säljer generellt ganska dåligt, framför allt jämfört med suvar. Därför ska Lincoln nu bli ett helt och hållet ”suvifierat” märke med enbart suvar och crossovermodeller i programmet.

Lincoln Continental säljer helt enkelt för dåligt och bär inte sina kostnader. Modellen läggs ned mot slutet av året.

– Vi investerar i tillväxtsegment och märket kommer ha ett fullständigt modellprogram med suvar, inklusive en helt eldriven modell i framtiden, säger Angie Kozleski, talesperson på Lincoln, till The Detroit News.

John F Kennedy tillsammans med sin fru Jackie Kennedy i en Lincoln Continental 1963, strax innan mordet i Dallas. Foto: Walt Cisco/Dallas Morning News

Kennedybilen

Lincoln Continental som modellnamn dök först upp redan 1939 och fyller därmed 81 år i år. Den började sitt liv som personlig transportör för dåvarande Fordchefen Edsel Ford och byggdes senare för hand i cabriolet- och coupéutförande.

Första generationen Lincoln Continental är fortfarande den sista bilmodellen från en stor amerikansk biltillverkare med V12-motor. Modellnamnet tog en kort paus mellan 1948 och 1956, när andra generationen dök upp med betydligt modernare design.

Men det är fjärde generationen av Lincoln Continental som flest kommer ihåg. Den kantiga designen fanns som fyradörrars cabriolet med bakhängda bakdörrar och det var i en sådan av årsmodell 1961 som president John F Kennedy blev skjuten i Dallas 1963.

Läs också: Jänkarfloppen: ”Smarta småbilen” drog två liter milen

Stor och liten

De olika Lincoln Continental-modellerna har varierat enormt i längd och motorstorlek genom åren. Under 1950- och 1960-talet kunde vissa versioner vara uppemot sex meter långa med tjänstevikt på över 2,5 ton och V8-motor på över 7,5 liter.

Efter 1970-talets oljekriser krymptes modellen ordentligt och var vid ett tillfälle ”bara” 5,1 meter lång med en 4,9-litersmotor som störst. Dessa modeller kändes knappast särskilt lyxiga jämfört med Continentals storhetstid och efter att ha fått mer och mer intetsägande design under 1990-talet försvann namnet helt 2002.

Mondeo under skalet

14 år senare väckte Ford liv i Lincoln Continental för en tionde generation. Grundtekniken under skalet delas med Ford Mondeo men Continental har mycket egen teknik och många intressanta designdetaljer som inte finns på de billigare Fordmodellerna. Till exempel en kromlist längs sidorna som också innefattar elektroniska dörrhandtag.

2016 års Lincoln Continental finns enbart med V6-motorer, bland annat en 2,7-litersmotor på 400 hästkrafter med dubbla turbo. För att fira modellnamnets 80-årsdag byggde Ford en förlängd specialversion med ”Coach Doors”, det vill säga bakhängda bakdörrar.

Läs också: Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”

6 procent av försäljningen

Sedanmodeller har det tufft i bilvärlden. Lincoln Continental stod förra året för bara sex procent av märkets försäljning och tappet jämfört med 2018 var hela 25 procent.

Men på lite längre sikt kan det finnas hopp. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare sagt att sedanmodeller har lägre luftmotstånd än stora suvar och det är särskilt viktigt i elbilar som får längre räckvidd ju bättre aerodynamik bilen har. 

Även Kia har gjort klart att sedanmodellerna ska räddas. Enligt Kias kommunikationschef James Bell kommer inte märket backa ur sedansegmentet, och han hänvisar till att körupplevelsen i en välutvecklad sedanmodell är helt annorlunda jämfört med en suv.

– Det finns inte många kompromisser med att välja en sedan utom att man inte längre blir kvarterets tuffing utan en suv. Men kanske visar det att man tänkt igenom sitt bilköp lite mer, har han sagt i en intervju.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.