Lincoln Continental Concept, en studie i hur en amerikansk lyxbil kan komma att se ut.
Klassiska Lincoln Continental är tillbaka i formen av en konceptbil som visar hur en modern amerikansk lyxbil kan komma att se ut.
Fords lyxmärke Lincoln spänner nu musklerna och visar hur en modern amerikansk lyxbil skulle kunna se ut. Den stora sedanen med det anrika namnet har fått en kaross med konservativt sobra linjer och en välavvägd mängd kromdetaljer.
I fronten lyser LED-strålkastare vid hel- och halvljus och när endast varselljusen är igång ackompanjeras en tunn ljusstrimma i varje strålkastare med att även emblemet i grillen lyser upp. Dörrhandtagen är undanstoppade i bilens höga midja, i aktern sammanbinds bakljusen på vardera sidan med en lysande LED-list över bagageluckan. När det gäller framdrift nämns inget mer än att Continental Concept fått Fords Ecoboost V6-motor på tre liter.
På insidan är designen ungefär lika konservativ som på utsidan. En infotainmentskärm har placerats i traditionellt landskapsläge mitt på instrumentbrädan. För att höja lyxkänslan ska tonen i LED-belysningen i kupén föra tankarna till ett guldskimmer. Baksätet tar två passagerare och vardera säte ska kunna fällas ned i helt vågrätt läge.
Om Lincoln Continental Concept blir verklighet kommer den troligtvis inte till Sverige på annat vis än genom privatimport.
Diskutera: Vad tycker du om Lincoln Continental Concept?
I fronten lyser LED-strålkastare vid hel- och halvljus och när endast varselljusen är igång ackompanjeras en tunn ljusstrimma i varje strålkastare med att även emblemet i grillen lyser upp. Dörrhandtagen är undanstoppade i bilens höga midja, i aktern sammanbinds bakljusen på vardera sidan med en lysande LED-list över bagageluckan. När det gäller framdrift nämns inget mer än att Continental Concept fått Fords Ecoboost V6-motor på tre liter.
På insidan är designen ungefär lika konservativ som på utsidan. En infotainmentskärm har placerats i traditionellt landskapsläge mitt på instrumentbrädan. För att höja lyxkänslan ska tonen i LED-belysningen i kupén föra tankarna till ett guldskimmer. Baksätet tar två passagerare och vardera säte ska kunna fällas ned i helt vågrätt läge.
Om Lincoln Continental Concept blir verklighet kommer den troligtvis inte till Sverige på annat vis än genom privatimport.
Diskutera: Vad tycker du om Lincoln Continental Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ser ju ut som en Bentley .. Men den är ganska snygg faktiskt
Ja den påminner om Bentley, men det var fasansfulla fälgar!
Saab 9-5 bak, Audi A8 fram?
Fälgarna är ju minst sagt iögonenfallande... men det är ju en konceptbil.
Ser lite ut som en Bentley, men utan stil och elegans och med massor av vulgärt amerikanskt bjäfs. Kitsch!
Att de måste skriva ut namnet L I N C O L N med versaler tyder på dåligt självförtroende. Alla företag med en sund syn på sig själva använder bara en bild, en logotyp. Inte text.
I så fall har ju såväl Land Rover som Jaguar som Volvo dåligt självförtroende, så det håller jag inte med om.
Amerikanarna har ju en tendens att plastifiera det mesta, även "lyxen" - men, med det sagt, körde en Lincoln förra sommaren, och jag kan säga att jag gillade det skarpt, även om den kan kännas lite "vulgär" ibland.
Blingfaktor 400
Sådär skulle ju Jaguar se ut tycker jag. Världen är upp o ned, jänkarna gör Brittisk design Britterna gör tysk design och tyskarna tittar åt Asien till där man i sin tur har upptäckt Italien!
Jag gillar inte en massa blankt i inredningen. Kan det vara " Kinasyndromet" som medfört det här?
Jag är en gammal träskalle som tycker om valnöt och ljust skinn i inredningen.
Annars tycker jag den har fina linjer.
Gör inte Bentley ledsna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.