Nästa artikel
Lexus sätter turbo i koncept
Nyheter

Lexus sätter turbo i koncept

Publicerad 5 november 2013 (uppdaterad 6 november 2013)
Biltillverkarna ser alltid till att ha med sig gott om nyheter när det är dags för mässa. Lexus trick är sätta en ny motor i en redan visad bil.

Världspremiärer är viktigt på bilsalonger, så även när Tokyos mässgolv slår upp portarna för bilindustrin för 43 gången den 20 november.

Japanska Lexus tar bland annat med sig konceptbilen LF-NX till mässan, en bil som man visade upp redan på Frankfurtsalongen i september. Lexus lyckas dock ändå få LF-NX till en världspremiär – genom att stoppa en helt ny motor under huven.

Det är alltså motorn som står för världspremiären, en turbomatad 2,0-litersmotor som enligt Lexus garanterar både styrka och bra bränsleekonomi. Lexus ger dock inga siffror som styrker påståendet.

Turboversionen av Lexus LF-NX får också en sportigare utformning, med bland annat lägre tyngdpunkt som framhävs av den främre undre spoilern.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LF-NX med turbo?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-05 20:46
saabnisse

Ursäkta en liten försynt kommentar, det fanns faktiskt en svensk biltillverkare som gjorde detta med en tvålitersmotor för 35 år sedan!

#2 • Uppdaterat: 2013-11-06 07:09
Pi

Håller med dig saabnisse - om det enda som behövs för att få gratisreklam är en ny motorvariant så förstår man ju bilfabrikanterna om dom släpper nyheterna lite successivt... Dessutom har ju redan de flesta fabrikat denna typ av motor i sitt sortiment.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-06 09:41
hultarn

AL's kommentar är alldeles klockren. Resten av bilen ser OK, och fräsch ut (om än knappast tidlös), men fronten...??
Hur ska denna vanarting kunna locka kunder från läckra Evoque? Inte med utseendet i vart fall.

Och som sagt: vad är nyheten med turbo, det har andra tillverkare haft sedan länge.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-06 11:11
hultarn

leifer: men turbo problem är ju ganska ovanligt sedan man införde kylda aggregat.

Variabla ventiltider och lyft är inget nytt, det fanns redan på 20-talet, även om Fiat var först med modernt system och patent på 60-talet.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-06 11:42
saabnisse

Ja huga, det här måste vara bland det fulaste som tagits fram hittills.
Men den kanske bara tagits fram för att driva med oss?
Synd att den inte målats blommig, det hade kanske varit roligare.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Problemet med Lexus som jag ser det har varit den anonyma designen som inte har det där lite sobra exklusiva utseendet som finns hos många av dess konkurrenter, gäller både det yttre skalet och invändigt.

Det verkar nu som Lexus vill ändra på detta och då tar man i för kejsare och fosterland och av konceptbilarna att döma så har man gått för långt åt det andra hållet istället.
Nu ser de billigt och vulgärt amerikanska ut istället...

Synd eftersom Lexus ligger i framkant när det gäller den tekniska biten, kanske borde de anlita något av de italienska designhusen istället, tror nog att premiumtyskarna skulle få det hett om öronen då.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-06 13:11
hultarn

Nu är detta förstås en konceptbil, kanske mer en designstudie och pejl på vad folk tycker, innan man går vidare och slutför bilen. Man vill visa att man törs "walk the wild side", för att putsa bort präktigstämpeln.
Men...

Vi får väl hoppas att man slipper detta hemska grin i framtiden...

#8 • Uppdaterat: 2013-11-06 21:23
saabnisse

Shogun, Lexus från den tiden var betydligt smakfullare än de är nu.
Ett vulgärt uppträdande har sällan lett till succe'.

leifer, jag har haft sugmotorer på de flesta av mina tidigare bilar, men turbo på de senaste och jag kommer aldrig att gå tillbaka till sunkiga sugmotorer om jag kan slippa.
Det tror jag att Lexus ledning också har insett.
Men visst har du rätt, en elmotor skulle ju mycket väl kunna kompensera bristerna hos sugmotorn och gör det ju också på t.ex. Prius.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-06 21:33
Audi A5 SB

Sten Wennlo gjorde det enda rätta på sin tid: han satte (beslöt om) en turbo i en befintlig bil och fick en legend. Det är så det borde fungera även idag.

Jag har f.ö. golfat med Sten. Han var även en j-vel på våra fester;-)

Idag är turbo en självklarhet i en modern bil. Diesel som bensin.

#a • Uppdaterat: 2013-11-07 17:31
hultarn

Man kan ju inte egentligen diskutera smak, men alltid uttrycka vad man tycker.
Lexus har aldrig tilltalat mig, den är för diskret utan att vara elegant, och första generationen ser väldigt "förvuxen Corolla" ut, sett bakifrån. Fronten är bara... stor.
Gen2 ser väldigt baktung ut med den långt tillbakadragna fönsterlinjen (notera att Lexus själva gärna visar snett framifrån eller bakifrån, inte rakt från sidan).
Strålkastarna från Scorpio är heller ingen hit.

BMW och MB har betydligt bättre design, men även de har varit ute och cyklat, tänker på W140 och E65.

Lexus må göra väldigt bra bilar, och ta väl hand om köparna, men... designmässigt.. nej, det är inget som tilltalar mig ivf.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.