Toyota har kört igång en storsatsning på batterielbilar som hittills fått en trög start. Elbilen Toyota bZ4X har fått hård kritik för dålig prestanda trots att den anländer långt efter många konkurrenter.
Toyotas lyxbilsdivision Lexus ska också satsa på elbilar, och först ut är Lexus RZ som bygger på samma teknik som Toyota bZ4X.
Att det tagit så lång tid för Toyota att ge sig in i ”batterielbilsvärlden” har att göra med beskedet som den tidigare Toyotachefen upprepat många gånger.
– Akio Toyoda sa att vi inte bara ska tänka på en region, vi måste tänka på produkter över hela världen och se till att bilarna är praktiska sett till allas behov och livsstil. Vi vill inte begränsa rörelsefriheten för någon och vi vill inte att alla våra kunder ska behöva köpa ett dyrt batteri, säger Tatsuya Ishigaki som är chefsingenjör på projektet Lexus Electrified, i en intervju med The Autopian.
Manuell låda
Han nämner också Lexus lite udda initiativ med att återskapa en manuell växellåda för elbilar. Den lösningen är dock ännu inte färdigutvecklad.
– Jag tror det här är en möjlighet där vi kan bidra med en ny upplevelse till elbilarna. Det är min åsikt som ingenjör. Jag tror vi måste ha kul bakom ratten, eller hur? Vi måste komma ihåg det. Vi kan inte bara gå på effektivitet, vi är här för upplevelsen. Du vill inte att bilen ska vara tråkig.
Men själv kör faktiskt ingen elbil.
– Jag kör en liten Toyota Yaris med manuell låda. Jag älskar att leka med växlarna.
Kommentarer till artikeln (6)
- 14 mars 2023 "Vi vill inte begränsa…
- 14 mars 2023 Snooker: Det är sant och än…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.