Nästa artikel
Lättare att se motorcyklar med gult ljus
Nyheter

Lättare att se motorcyklar med gult ljus

Publicerad 16 april 2015 (uppdaterad 16 april 2015)
Gult halvljus gör motorcyklister lättare att upptäcka enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har kommit fram till att motorcyklar med gult halvljus är lättare att upptäcka i trafiken.
Det är lättare för bilister och övriga trafikanter att upptäcka motorcyklister om deras halvljus har ett gult sken. Det är slutsatsen av en studie genomförd av forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
 
Ungefär häften av alla motorcyklister som dödas eller skadas allvarligt i trafiken har varit inblandade i en kollision med ett annat fordon.
 – En bidragande orsak till dödsolyckor eller andra allvarliga incidenter kan vara andra trafikanters svårigheter att upptäcka motorcyklister och korrekt bedöma deras position och hastighet, säger Christopher Patten som är forskare på VTI.

Forskarna har genom både fält- och laboratoriestudier samt enkäter och intervjuer nu kommit fram till att ett gult ljus framträder bättre än ett vitt i mängden av andra vita ljuskällor i trafiken. Studien har dock inte undersökt hur gult ljus uppfattas i alla olika trafik- och väderförhållanden så någon generell slutsats för alla situationer vågar forskarna inte dra.
 
Diskutera: Vad tycker du att motorcyklister borde göra för att synas bättre i trafiken?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-16 13:47
VW Polo 2012

Dom syns ju redan idag, för dom allra flesta kör med helljus påslaget på dagen. Olagligt ja, men men...

#2 • Uppdaterat: 2015-04-16 13:54
hultarn

Så slutsatsen av deras två slutsatser är att det finns ingen säker slutsats...

Finns ju en annan sak som inte omnämns här: hur effektivt gult ljus är kontra sedvanligt vitt. Det är ju säkert att kunna se var man kör...

#3 • Uppdaterat: 2015-04-16 14:34
Hackenbush

Skulle vara bättre om alla bilister alltid förutsatte att ett tvåhjuligt motorfordon är en motorcykel istället för att ALLTID anta att det är en slö moped som kommer. Då hade de inte kört ut framför en snabb motorcyklist och orsakat en olycka. (snabb i mitt ordval är inte samma sak som att motorcyklisten alltid kommer som en raket i 200 knyck utan att de oftast går lite fortare än en moped)
Sedan finns det förstås de motorcyklister som inte vet att man kan köra saktare än 200 knyck men det är nog ofta de som hamnar i olycksstatistiken p.g.a. sin egen dumhet.
Tror inte att det blir någon skillnad på vit eller gul framlyckta såvida inte alla bilister på något sätt tvingas i att gå en kurs/träff om detta.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-16 14:34
RobertSt2

Skall det gula komma från lampan eller glaset? Eller är båda alternativen lika bra?
Jag skulle vilja se den polis som stoppar mig dagtid för att jag kör med heljuset på min MC. Då har han nog, ursäkta, 'hål i huvudet'...!

#5 • Uppdaterat: 2015-04-16 15:00
JorgenE

En sinnrik metod som på 90.-talet var populär och väldigt effektiv, var att ha en stroboskoplampa i reflektorn som gav ett skarpt blink varje sekund. Ökade visst synbarheten enormt eftersom ögat omedvetet drar sig mot snabba ljusförändringar. Synd att den lösningen mer eller mindre verkar ha dött ut.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Har noterat att fler och fler motorcyklister använder reflexväst eller neongula ställ.

Tycker nog att det är rätt väg att gå om de vill synas i trafiken.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-16 15:49
Eric H

Har just bytt ut den gula lampan som nån monterat i min nyinköpta mc.
Helt värdelöst, man ser inte ett sk-t...
Visserligen kan det vara kul om halvblinda bilister sen mig något tidigare, men jag vill gärna se något själv, också...

#8 • Uppdaterat: 2015-04-16 15:50
Focus

På den tiden det begav sig satte man i gula glödlampor i bilstrålkastarna för det antogs att gult ljus var mera vilsamt för ögonen. Man tröttnade fort eftersom gult ljus var ca 20-25 procent sämre vid körning i mörker. T.o.m. fransmännen kom på att det var så, därför ser man knappast en bil med gult ljus idag.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-16 16:08
LC4ever

Extra positionsljus är effektiva. Ytterligare lampor som gör omgivningen mer uppmärksamma.
Gul varselväst fungerar bara på MC utan kåpa.
Ljus (vit/gul) hjälm är också effektiv.
Tyvärr finns det inga godkända LED-lampor att byta sina gamla halogen mot. Nya MC börjar komma med LED.
Sedan är det ju en viss kategori av motorcyklister som bara måste köra med svart hoj, svarta kläder och svart hjälm, klart att dessa inte syns. Men det är ju deras image....
Själv kör jag MC som att jag var osynlig i trafiken, lita aldrig på dina MOT trafikanter.

#a • Uppdaterat: 2015-04-16 17:07
Hackenbush

Otäckt filmklipp på en ganska vanligt förekommande olycka med bil-motorcykel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.