Det är inte så länge sedan kinesiska bilar förknippades med tråkig design och simpel teknik. Men nu är tekniknivån betydligt högre, och flera kinesiska märken ökar sin försäljning kraftigt i Sverige.
Är det en utveckling helt utan komplikationer? Det diskuterades av en panel under elbilsmässan eCarExpo i förra veckan.
– För tio år sedan hade Kina som krav att alla västerländska bilbolag som ville till Kina skulle samarbeta med ett kinesiskt bolag. Det var ju ett genidrag, för därigenom fick de både kontakter och tekniskt kunnande, sa Karin Olander, motorjournalist på Dagens Industri.
Hon fortsätter:
– Jag pratade med en högt uppsatt chef i ett europeiskt bilbolag bara härom dagen. Han sa att för tio år sedan tittade kineserna på oss och lärde sig. Nu måste vi titta på dem och lära oss. Och den stora utmaningen är geopolitisk eftersom Kina är en totalitär stat som styrs av det kommunistiska partiet.
Marcus Rosenborg som är försäljningschef på Xpeng i Sverige beskriver inte företaget som en biltillverkare utan ett teknikbolag.
– Nu är vi på en europeisk tillväxtresa. Det är otroligt tuff konkurrens bland etablerade stora biltillverkare och vi som liten spelare. Men det driver teknologin framåt. Jag tror inte alla varumärken som vill har kommit hit än, sa han.
Den kinesiska regeringen har pekat ut fordonsindustrin som en ”pelarindustri”, enligt Mattias Bergman som är vd för branschorganisationen Mobility Sweden. EU har också inlett en granskning av flera kinesiska biltillverkare för att ta reda på om de fått så mycket stöd att det blir otillbörlig konkurrens.
– Kommer EU fram till att lägga skyddstullar för att vi inte kan konkurrera på egna villkor, då svarar Kina garanterat. Då har vi ett handelskrig som vi inte behöver.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 2024-02-09 18:54 Måste nog kommentera detta…
- 2024-02-09 18:35 AL Jag kan hålla med om att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.