Land Rover behöver sänka snittutsläppen av koldioxid för märkets modeller för att klara sig undan utsläppsböter från EU. Därför uppdateras nu de populära suvarna Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque med mildhybridteknik.
Det handlar om en 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor som förses med ett 48-volts mildhybridsystem som kan ta tillvara energin som uppstår vid inbromsning. Systemet ska även göra ingreppet från start/stopp-systemet smidigare.
Två mildhybrider med dieselmotor
Instegsmodellen har 165 hästkrafter och finns med både fram- och fyrhjulsdrift. Den här modellen släpper ut 156 gram koldioxid per kilometer i Evoque och 163 g/km i Discovery Sport, så den förhöjda fordonsskatten under de första tre åren hamnar på 8 121 respektive 8 964 kronor per år.
Mildhybridsystemet finns även i en starkare version med 200 hästkrafter där fyrhjulsdrift är standard, med fordonsskatt på 9 808 kronor per år.
Range Rover Evoque kommer i en ny toppversion kallad Autobiography med bland annat 21-tumsfälgar och matrix-LED-strålkastare.
Läs också: Ny studie: Så höga är utsläppen inuti bilen
Appar och uppdateringar
Modellerna får också ett modernare infotainmentsystem med trådlösa uppdateringar, bättre 3D-kamera för att hålla koll på området runt om bilen och möjlighet att installera appar för att betala för parkeringen eller lyssna på Spotify.
På insidan får modellerna ett avancerad luftfiltreringssystem som enligt Land Rover ska rensa bort en större del av föroreningar och allergener automatiskt. Systemet kan bland annat filtrera bort starka lukter, pollen och vissa partiklar. Filtret kondenserar fukt från kupéluften och bryter ned den till små elektriskt laddade partiklar som kan neutralisera lukt, bakterier och allergener.
Land Rovers så kallade ”aktivitetsnyckel” har också fått en uppdatering i form av en liten skärm. Nyckeln är i form av ett armband som föraren kan använda istället för att ta med den vanliga nyckeln.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dieselmotor och kupefilter - en evig loop. Slopa dessa motorer och du slipper ha filtret.
Vad kostar filtret att byta?
Hur många vill ha en bil som inte kan laddas? Tror inte på mildhybrid.
En diesel SUV som måste ha speciella filter för att slippa andra diesel SUV's avgaser, eller rent av sina egna avgaser... moment 22, sluta om med dessa modeller och satsa på något utsläppsfritt och energisnålt.
Förr i tiden såg man ett fåtal Land Rovers, ofta kördes de inte in till stan. De användes i skog och mark eller vid jakt. Idag "nöjeskör" folk dessa modellerna som deras vardagliga bil med höga utsläpp som följd. Usch! Tråkig utveckling nu när klockan är 2 minuter i 12 för klimatet.
Det är bra att få bort skadliga ämnen i kupéfiltret.
Styggavargen, Skodaägare med nästan alltid förnuftiga åsikter i detta "rör inte min bil forum"
Köp ett klippbart hepafilter13+kolfilter.
CAD:a en plastram och skicka på 3d-skrivning i CRFP. Limma fast i ramen, stoppa i bilen.
Hepp.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.