Nya motorn kommer även till Jaguar XE och XF.
Nya Land Rover Discovery Sport lanserades med en ålderstigen motor, i höst gör en ny och renare variant entré i bilen.
Jaguar Land Rovers nya motorfamilj kallas Ingenium och består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer med en slagvolym på två liter. Samtliga Ingenium-motorer kvalar in under den strängt kvävereglerande Euro6-standarden.
Dessa motorer fanns inte tillgängliga när vi provkörde Land Rover Discovery Sport på Island i våras, men de kommer nu till hösten. Bland annat ska den ålderstigna 2,2-liters turbodieseln som hängt med sedan Ford-tiden bytas ut mot en ny Ingenium-motor som kallas TD4.
Motorn kommer med antingen 150 eller 180 hästkrafter och växellådan är sexstegad manuell eller en niostegad automat. Den gamla motorn hade 190 hästkrafter vilket innebär att även i det starkaste utförandet blir Land Rover Discovery Sport svagare med den nya TD4-motorn.
Bränsleförbrukningen, för motorn med 150 hästkrafter, ska vara från 4,9 l/100 km och därmed blir koldioxidutsläppet 129 g/km. Motsvarande siffror för den äldre 2,2-liters motorn var 6,1 l/100 km och 159 g/km. Den starkaste motorn går varken att få med de två extrasätena som gör bilen sjusitsig eller med manuell växellåda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Land Rover Discovery Sport?
Dessa motorer fanns inte tillgängliga när vi provkörde Land Rover Discovery Sport på Island i våras, men de kommer nu till hösten. Bland annat ska den ålderstigna 2,2-liters turbodieseln som hängt med sedan Ford-tiden bytas ut mot en ny Ingenium-motor som kallas TD4.
Motorn kommer med antingen 150 eller 180 hästkrafter och växellådan är sexstegad manuell eller en niostegad automat. Den gamla motorn hade 190 hästkrafter vilket innebär att även i det starkaste utförandet blir Land Rover Discovery Sport svagare med den nya TD4-motorn.
Bränsleförbrukningen, för motorn med 150 hästkrafter, ska vara från 4,9 l/100 km och därmed blir koldioxidutsläppet 129 g/km. Motsvarande siffror för den äldre 2,2-liters motorn var 6,1 l/100 km och 159 g/km. Den starkaste motorn går varken att få med de två extrasätena som gör bilen sjusitsig eller med manuell växellåda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Land Rover Discovery Sport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha, de där siffrorna kommer hamna långt i från verkligheten. Antagligen kommer den dra uppåt 0,7-0,9 liter/milen beroende lite på hur man kör.
Men med nya motorer kan de ju göra bilen högre och större och det är bra.
Spelar ingen större roll vad förbrukningen är, de som köper en Land Rover ser andra kvaliteter än låg energiförbrukning. Och Styggavargen, gamla SD4 drar 0,79 för mig utan släp så tror knappast det blir över 0,7 blandad körning, men beror väl på vilken körstil och om man drar tungt.
Styrbjörn, ett intressant test skulle vara att dra ett släp på ca 1000-1200 kg med denna Land Rover för att se vad förbrukningen landar på. Och sedan tex ta en vanlig kombi med diesel motor och se vad den hamnar på. Bara det faktum att denna Land Rover är tung gör att förbrukningen för enbart ta den framåt är hög.
Sant Styrbjörn!
Har själv denna "ålderdomliga" 2,2 l-motor på drygt 150 hästar i vår Freelander 2 (TD4.e).
När frugan kör den hamnar förbrukningen på 0,75. Mer när jag kör.
Hur som haver, 0,75 tycker jag är lite för en så tung bil med fyrhjulsdrift.
Hur som haver - jag tycker att motorn ifråga är bra. Kom ihåg att den är framtagen av PSA. Verkar som att fransmännen kan det här med diesel. Vill minnas att samma motor även har använts av Mitsubishi m.fl.
von-Klotenhjelm:
hur menar du nu?
Tycker du att 0,75 är mycket för en så stor bil? Jag tror inte att Freelander 2:s syskonbil Volvo XC60 drar så märkvärdigt mycket mindre. Inte heller Freelander 2-varianten Evoque. Inte om man ser till verkliga siffror som jag gör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.