Nästa artikel
Provkörning: Land Rover Discovery Sport
Provkörning

Provkörning: Land Rover Discovery Sport

Publicerad 2 mars 2015 (uppdaterad 2 mars 2015)
Discovery Sport kan vada genom upp till 60 cm djupt vatten. Vattendjupmätare är tillval!
Land Rover lanserar nya Discovery Sport, en stilsäker mellanstor suv med fokus på utrymmen, smarta praktiska lösningar och körglädje.

Vi befinner oss i det inre av Island i mitten av januari. Det vulkaniska landskapet imponerar med stora höjdskillnader och en sällsynt ödslig stämning. Framför oss ligger en oplogad, till stig gränsande väg där snön ligger meterdjup. Vi har under några kilometer ätit oss fram genom djupa spår, men nu vänder vägen upp mot bergssidan och vi står inför en brant backe som jag aldrig ens hade övervägt att försöka ta mig uppför med en vanlig fyrhjulsdriven bil. 

Men med lite sats och en rejäl portion gas så kommer vi förstås upp – Land Rovers presspersonal har utan tvivel sett till att den planerade rutten ska innehålla spektakulära hinder, men bara sådana som den nya bilen klarar.

Likafullt är det imponerande att uppleva. Och även om ytterst få Discovery Sport-ägare kommer att utnyttja bilens terrängegenskaper, måste märkets bilar vara trovärdiga inom denna disciplin för att fortsätta apellera till familjer som uppskattar att åka i en terrängbil av äkta märke snarare än en tvåhjulsdriven asiatisk ”fusk-suv”. 

I praktiken handlar dock Discovery Sport mer om dagislämning, jobbpendling och sommarstuga än äventyr utanför vägen. Den tvärställda motorn ger möjligheter till ett bättre utnyttjande av utrymmet än de tyska huvudkonkurrenterna, vilket ger en luftig, trevlig kupé. Man har god överblick från den höga förarplatsen, och eftersom baksätet är ännu lite högre blir sikten framåt bra även därifrån, vilket brukar göra livet behagligare för de som har anlag för åksjuka. 

Som tillval finns två extrasäten som med ett enkelt handgrepp fälls upp ur bagagerumsgolvet. Sätena på den tredje raden är trånga och lämpar sig därför bäst för barn, vilket föranlett Land Rover att kalla bilen 5+2-sitsig snarare än 7-sitsig. Ingen av de tyska premiumkonkurrenterna kan dock erbjuda denna säteskonfiguration. 

Jämfört med bilens direkta föregångare Freelander 2, har Discovery Sport blivit ett halvnummer större, och dessutom fått en nykonstruerad kompakt multilänkbakaxel, vilket drastiskt förbättrat bagageutrymmet, den förra bilens största akilleshäl. Det finns även möjlighet att både skjuta och fälla den andra sätesraden.

Discovery Sport lanseras med tre motoralternativ, dels en bensinmotor som är ointressant för de allra flesta, istället rekommenderar vi den från Freelander överlyfta 2,2-liters dieselmotorn som finns i två effektnivåer: 150 och 190 hästkrafter. Man kan välja mellan en sexväxlad manuell låda eller en niostegad automatlåda. Under provkörningen fanns endast 190 hk-varianten med automatlåda till förfogande, vilken är en harmonisk och lagom stark drivlina för bilen. 

Den officiella förbrukningsnivån är något högre än för konkurrenterna från BMW och Audi, vilket antagligen är anledningen till att Land Rover arbetar på den nya dieselmotorgenerationen Ingenium som kommer i Discovery Sport under slutet av 2015. Samtidigt fungerar den befintliga maskinen riktigt bra – finns ingen anledning att vänta med sin beställning av det skälet.

Fyrhjulsdriften sköts av ett Haldexsystem som har ett antal olika körprogram, Terrain Response på Land Roverspråk, där man väljer underlag mellan väg, snö, sand, eller leriga spår. Som tillval finns ett annat fyrhjulsdriftsystem kallat Active Driveline som fritt kan koppla ur både fram- och bakaxel, vilket ska ge vissa fördelar inom ekonomi och kördynamik. Under provkörningen var det dock svårt att uppfatta någon skillnad systemen emellan.

På vägen rör sig Discovery Sport spänstigt och precist över underlaget samtidigt som fjädringskomforten är god, både med standardfjädring och de adaptiva dämparna som finns som tillval. Både väg- och motorljud är väl dämpat. Trots att vi körde på riktigt dåliga vägar hördes inga knarranden eller andra oljud från interiören – bilen verkar solitt ihopskruvad. 

Den enda lilla plumpen i användarupplevelsen är infotainmentsystemet som inte har någon klassledande logik, pekrespons eller grafik. Interiörens design kanske också kan upplevas som väl konservativ för en bil i denna prisklass.

Priset börjar på 376 900 för en basutrustad bil med 150-hk diesel och manuell låda. Automatlådan kostar hela 26 600 extra medan 190-hk varianten kostar 20 000 kronor mer än 150 hk-basmotorn. Dessutom är all annan utrustning högt prissatt, vilket gör att 400 000-kronorsgränsen snabbt kan passeras. Men för den som har råd väntar en synnerligen harmonisk och mångsidig suv. Jag tror det största problemet för Land Rover blir att hinna tillverka tillräckligt många bilar för att stilla efterfrågan. s

FAKTA Land Rover Discovery Sport

PRIS, FRÅN KR: 396 900.

MODELL: 5-dörrars, 5+2-sitsig suv.

SÄLJSTART: Nu

MÅTT, CM: L 459/B 217/H 172.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 765 kg.

MOTOR: 2,2 liters fyrcylindrig turbodiesel. Volym: 2 179 cm3 (bensin 1 999) Effekt: 190 hk vid 3 500 v/min.Vridmoment: 420 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad manuell eller 9-stegad automat (+26 400 kr). 

PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim.Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s (man) 8,9 s (aut).

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km (man), 6,1 l/100 km (aut).

CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.

KONKURRENTER: BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60.



Vad nytt?

Helt ny mellanstor suv.

För vem?

För den status- och stilmedvetna familjen som behöver en praktisk bil med god framkomlighet.



Plus:

Körupplevelse, komfort, utseende, terrängkompetens, enda sjusitsiga alternativet i sin klass.

Minus:

Dyr, finns snålare konkurrenter, infotainment-system inte i topp.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-02 10:08
Hackenbush

En stor sjusitsig, terränggående köttbulle till bil som kallas "sport"?
Den utstrålar inte ett dugg sportighet.
För lyxbönder är den ett säker val förstås. Jag menar ett startpris på 400.000 lockar inte direkt någon "svensson" till köp.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-02 10:23
Styrbjörn

Hackenbush, det här är deras billigaste modell om du tar bort snikversioner av Defender. Och jag kan intyga att det är mycket bil för pengarna, det går inte att åka bättre med hästsläp. Jämför du med att en B-kortshästlastbil kostar minst 600000 och du åker lika bra med en Discovery Sport även fast du har släp på så är det väl investerade pengar. Att den heter sport kanske beror på att den används till aktiviteter som kan ses som sporter. Lerduveskytte, golf, flugfiske och hästhoppning? :)

#3 • Uppdaterat: 2015-03-02 10:38
Hackenbush

Att det är en bra dragare är det inga tvivel om men visst finns det väl billigare alternativ om man bara är ute efter en bra dragare?

#4 • Uppdaterat: 2015-03-02 22:12
Hundter

Jag förstår inte varför jag hyser son aversion mot dessa "dunderklumpar"? För vem och vad? I stadstrafik? Vansinne! Håller med Hackenbush! Passar kanske lyxbönder!
Flugfiske? Hahahaha!

#5 • Uppdaterat: 2015-03-03 10:19
Styggavargen

Styrbjörn, visst du har lite rätt i att en stor bil får dra mycket. Men många normala bilar får dra ungefär 1500-1600 kg och om man skall dra ett hästsläp väger ett sådant mellan 600-800 kg, alltså blir det 700 kg häst du kan stoppa in i det släpet. En häst kan väga allt ifrån 350-750 kg vad jag kan förstå. En Hyandai i30 duger alldeles utmärkt för att dra ett släp. Skall man frakta 2 eller fler hästar är nog inget hästsläp att föredra. Det fanatiseras alldeles för mycket nu för tiden om att bilar som är små inte kan göra sin uppgift, man måste tvunget ha en terrängbil för att köra någonstans. Det blir nästan löjligt. Tvivlar inte på att denna bilen i artikeln kan vara bra att använda om man använder den rätt, men väldigt få personer behöver den här typen av fordon. Att köra denna typen av fordon på landsväg, hämta ungarna i skolan mm är närmast en förolämpning mot fordonet. Om en vulkanforskare på Island kör den för att titta på vulkaner kan jag förstå att den behövs.
http://hyundai.minimedia.se/hyundai/familjebilar/charlottes-i30-tar-hasten-till-tavlingen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.