Högvarviga bensinmotorer utan överladdning blir allt ovanligare i bilvärlden, och det beror främst på utsläppsskäl. De är helt enkelt för smutsiga i den officiella körcykeln för att bli godkända.
Lamborghini är en av tillverkarna som hållit fast vid en högvarvig V10-motor längst. Men snart ska den pensioneras.
Nu står det klart att den ska ersättas av en V8-motor på 4,0 liter med dubbla turbo, som ska kompletteras av tre (!) elmotorer. Men till skillnad från andra turboladdade V8-motorer ska Lamborghinis nykomling kunna varva till hela 10 000 r/min.
Motorn ska dyka upp i ersättaren till Huracán och kopplas till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Motorn ger 800 hästkrafter vid 9 000–9 750 r/min och 729 Nm mellan 4 000 och 7 000 r/min.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.