För bara sjätte gången på 57 år har Lamborghini presenterat en ny superbil med mittmonterad V12-motor. Nya Revuelto ersätter Aventador som märkets halo-produkt och kan spåra sina rötter ända tillbaka till 1966, då Lamborghini först startade trenden med Miura.
Trots att stora, bensinslukande motorer blir allt svårare att rättfärdiga är det alltjämt en V12 utan överladdning som utgör kärnan i nya Revuelto. Men här har den sällskap av tre elmotorer – två driver framhjulen och den tredje assisterar bensinmotorn i att driva bakaxeln.
Batteripaketet är litet, med en kapacitet på endast 3,8 kWh. Bilen kan dock laddas med sladd och går att köra kortare sträckor på enbart eldrift i "Città"-läget, vilket är ett av 13 olika körlägen föraren har att välja bland.
Totaleffekten anges till 1 015 hästkrafter, varav 825 kommer från den 6,5 liter stora bensinmotorn. Accelerationen från 0–100 km/h ska kunna avklaras på 2,5 sekunder och 200 km/h nås på mindre än sju sekunder. Toppfarten är begränsad till 350 km/h.
Tungviktare
Trots det lilla batteriet innebär all utrustning ombord att den nya Lamborghinin blir tung. Torrvikten anges till 1 772 kilo, vilket innebär att bilen väger närmare två ton med bränsle och förare.
Dyr blir den också – som man kan förvänta sig av en sådan här produkt. Priserna är inte klara ännu, men bilen den ersätter kostade mer än fem miljoner kronor innan den lades ned tidigare i år. Den här lär inte bli billigare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 29 mars 2023 Nej, det är trist, men jag…
- 29 mars 2023 Nya bilar med helrunda…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.