Inför den nya malus-skatten ställde många handlare på sina lagerbilar i trafik, vilket kortar ner garantitiden för kunden.
Utöver att bonus-malus kan vara lite knepigt att sätta sig in i visar det sig nu även finnas problem med garantier. Motormännens Riksförbund har tittat på ett trettiotal nya bilar som ligger ute till salu, mer än hälften av dem var redan påställda för att slippa nya malus-skatten.
– När en bil ställs på för första gången börjar garantitiden ticka iväg. Problemet är att handlarna inte skriver ett ord om det här, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund. Den som köper bil ska inte behöva fråga bilhandlaren om vad som gäller, det är tvärtom säljarens skyldighet att upplysa om en varas beskaffenhet. Har bilen inte längre full garanti måste det tydligt framgå av annons och avtal.
Det kan visserligen låta ekonomiskt att slippa en höjd skatt, men risken blir att köparen i värsta fall står med en hög reparationskostnad som garantin annars hade täckt. Garantireglerna är inget som styrs av återförsäljaren, utan av bilimportörerna. Om säljare missar att informera om den kortare garantitiden kan köparen kräva att köpet reklameras, även om det först i efterhand uppstår kostnader på grund av ett fel som garantin skulle ha täckt.
Diskutera: Hur påverkas du av bonus malus?
– När en bil ställs på för första gången börjar garantitiden ticka iväg. Problemet är att handlarna inte skriver ett ord om det här, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund. Den som köper bil ska inte behöva fråga bilhandlaren om vad som gäller, det är tvärtom säljarens skyldighet att upplysa om en varas beskaffenhet. Har bilen inte längre full garanti måste det tydligt framgå av annons och avtal.
Det kan visserligen låta ekonomiskt att slippa en höjd skatt, men risken blir att köparen i värsta fall står med en hög reparationskostnad som garantin annars hade täckt. Garantireglerna är inget som styrs av återförsäljaren, utan av bilimportörerna. Om säljare missar att informera om den kortare garantitiden kan köparen kräva att köpet reklameras, även om det först i efterhand uppstår kostnader på grund av ett fel som garantin skulle ha täckt.
Diskutera: Hur påverkas du av bonus malus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och när den förhatliga bonus-malus skatten tas bort efter valet, så står alltså köparna där med samma skatt som alla andra, fast kortare garanti.
Det är ungefär som med dieselbilsköparna härförleden. Ni vet de som av politiker och media först uppmuntrades att köpa en diesel och därefter straffades för att de så gjort.
.
Skatt, skatt, skatt, jag är så less på alla skatter, och så känns det som jag själv aldrig får någonting för all skatt jag betalar in! Och så ett gäng politiker som inte dugger någonting till, hur blev det så här?
Demokrati kallas det, alla ska ha det lika dåligt i Sverige.
Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och inget lagstadgat krav. Frivilliga åtaganden kan alltid utformas precis som de vill angående omfattning och tid. Likväl som att garantin börjar gälla när bilen ställdes på kan den börja gälla från när kunden hämtar ut sin bil. Exakt vad som gäller framgår av köpeavtalet. Men lika väl som att säljaren borde berätta vad som gäller angående garantin borde köparen faktiskt ta reda på vad denne egentligen ingår för avtal.
Obs. Garanti ska inte förväxlas med reklamationsrätt som är lagstadgat och som gäller i tre år från att köpet ingicks (inte från det att bilen ställdes på).
Det är bra med skatt. :)
Det är väl helt okey att subensionera bra el alternativ.
Gnällgubbar, köper man en dyr suv spelar skatten i tre år ingen roll.
Och garantin på nån månad på dessa bilar är väl en förhandlings sak.
Det finns folk dom fått ett extra garantiår tidigare så det är inga problem.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/bra-jobbat-svenska-politiker-bast-i-varlden-pa-att-beskatta-folk/
Nämen, att det blev så, konstigt...
Vet inte hur Subaru gjort men de har i alla fall i sin reklam lovat att stå för extrakostnaden
Tror inte bonus malus systemet kommer att göra så mycket nytta, de som köper en stor SUV har väl råd med den extra skatten? Tanken var väl "att mota Olle i grind", men funkar det verkligen i större utsträckning på rika förstagångsköpare? Hade varit bättre med nya regler runt tjänstebilar, som oftast ligger över snittet i förbrukning än under. Däremot tror jag att subvention för tex köpa en elbil istället, funkar bättre. Min granne är ett exempel, de där 60000 kr var nog stor anledningen till köpet. (priset kom ned i nivå med en vanlig bil i samma storlek)
Den enda skillnaden Robban är att man inte kan pruta ner priset på subarun lika mycket som på en annan bil för dom utlovar att dom betalar extra skatten.
Det är som vanligt bara att tala om i bilförhandlingen att jag får den rabatten där då brukar det lösa sig till det bättre oavsätt fabrikat.
Mera principiellt än praktisk verklighet
Man har tre år på sig att reklamera när man köper nytt enligt konsumentlagen Även om några månader gått av fabriksgarantin vid nyköp är oddsen goda att ev fel blir tillrättade några månader "efter" ordinarie garantitidens slut
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.