Bilden är ett montage.
Användningen av det traditionella materialet ska göra laddpunkterna mindre framträdande.
Laddstolpar kanske inte är den vackraste synen, men i ett samhälle där alltfler kör bilar som kräver ström, blir de ett allt vanligare inslag.
Svenska företaget JOM (Järn i Offentlig Miljö) har utvecklat vad de benämner som den första klassiska laddstolpen i gjutjärn: "Vi vill bidra till utvecklingen av laddnätet genom att tillföra en version som passar i miljöer med historiska värden och samtidigt bejakar den stora samhällsomställningen", skriver företaget i ett pressmeddelande.
Laddstolpen är på grund av sitt robusta material säker mot vandalisering och ska inte heller rosta, enligt företaget. Den 60 kilo tunga stolpen gjuts av 80 procent återvunnet järnskrot. Den har dock en bit plast i sig. Sidoluckan är gjord i plast för att låta signaler mellan mobilen och laddenheten komma fram.
Det finns fler sätt där man funderar kring lösningar på hur laddstolpar kan bli en del av stadsmiljön. Drivmedelsföretaget Shell har till exempel köpt upp företaget Ubricity som erbjuder elbilsladdning via lyktstolpar. Stockholms stad tittar på vad man kallar för "innovativ gatuladdning" av elbilar, där också lyktstolpar nämns som ett alternativ.
Svenska företaget JOM (Järn i Offentlig Miljö) har utvecklat vad de benämner som den första klassiska laddstolpen i gjutjärn: "Vi vill bidra till utvecklingen av laddnätet genom att tillföra en version som passar i miljöer med historiska värden och samtidigt bejakar den stora samhällsomställningen", skriver företaget i ett pressmeddelande.
Laddstolpen är på grund av sitt robusta material säker mot vandalisering och ska inte heller rosta, enligt företaget. Den 60 kilo tunga stolpen gjuts av 80 procent återvunnet järnskrot. Den har dock en bit plast i sig. Sidoluckan är gjord i plast för att låta signaler mellan mobilen och laddenheten komma fram.
Det finns fler sätt där man funderar kring lösningar på hur laddstolpar kan bli en del av stadsmiljön. Drivmedelsföretaget Shell har till exempel köpt upp företaget Ubricity som erbjuder elbilsladdning via lyktstolpar. Stockholms stad tittar på vad man kallar för "innovativ gatuladdning" av elbilar, där också lyktstolpar nämns som ett alternativ.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.