Så mycket kostar det att vara ”miljövänlig” med laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.
Bilen med det långa namnet kombinerar en fyraliters V8 med en elmotor på 100 kW. Totalt resulterar det i 680 hästkrafter och maximalt vridmoment på 850 Newtonmeter. Detta skickar iväg den fyrhjulsdrivna Plug-in-Panameran från noll till hundra kilometer i timmen på 3,4 sekunder. Maxhastighet är 310 kilometer i timmen.
Enligt den generösa körcykeln NEDC är förbrukningen 0,3 liter per mil och räckvidd på enbart el sägs vara 5 mil. Elen kommer från ett litiumjonbatteri med kapaciteten 14,1 kWh som laddas fullt på 2,4-6 timmar, beroende på laddare och strömförsörjning.
Porsche hävdar att säteskonfigurationen 4+1 och bagageutrymmet där det får plats 425 liter, gör den till en duglig vardagsbil. Laddhybriden har trots det tappat lite lastutrymme, då vanliga Panamera Sport Turismo rymmer 520 liter mätt upp till övre kanten av baksätena.
Porsche tar emot beställningar på bilen nu. Priserna i Sverige börjar på 1,88 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo?
Enligt den generösa körcykeln NEDC är förbrukningen 0,3 liter per mil och räckvidd på enbart el sägs vara 5 mil. Elen kommer från ett litiumjonbatteri med kapaciteten 14,1 kWh som laddas fullt på 2,4-6 timmar, beroende på laddare och strömförsörjning.
Porsche hävdar att säteskonfigurationen 4+1 och bagageutrymmet där det får plats 425 liter, gör den till en duglig vardagsbil. Laddhybriden har trots det tappat lite lastutrymme, då vanliga Panamera Sport Turismo rymmer 520 liter mätt upp till övre kanten av baksätena.
Porsche tar emot beställningar på bilen nu. Priserna i Sverige börjar på 1,88 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, med ett pris på +1,88 mille så blir det naturligtvis en duglig vardagsbil!
Och väldigt miljövänlig då det enda byggda exemplaret står i en utvisningmonteer.
Det finns dem som har pengar och att även de vill bidra med sitt för miljön.
Helt rätt av Porsche, en imponerade bil med respektfulla siffror.
420 liter bagage? Imponerande! Det är ju bara drygt 100 liter mindre än en Fabia combi... Och sannolikheten att Fabian klarar sig på 0,3 är nog betydligt större än för Porschen. Nej, nån vardagsbil är det inte, möjligen en leksak för de rika.
Hultarn, sådana uttalande får du inte göra ... det får många andra bilar att framstå som "leksaker". I princip alla Volvo modeller, speciellt XC.
Styggavargen: Jag vet, då är man tråkig och allt vad det är. Fast, det ÄR ju en leksak för de rika... Det hade varit smartare om Porsche hade satsat på en elhybrid i Boxster-storlek med vettigt pris, istället för en dinosaur för 2 miljoner. De sitter ju på en enorm kunskap, varför inte använda den smart?
Brukar bevista en i sammanhanget blygsam marina och bara en del av båtarna som ligger förtöjda där...nu är det så att livet är så att säga orättvist eller kanske ändå inte för att man vet inte alls om verkligheten bakom kulissen.
Det är dock trevligt att valen finns och att miljö alternativen följer med för mest fel vore om t ex att "leksaker" stod som undantagna.
Ser att husbilar (också en leksak?) vilket jag verkligen tycker...kommer att gå upp dubbelt mer i skatt enligt bonus malus.
5 mil på el wooooooooooooowwww vilket skämt o kostar 1,88 mille varför köpa denna när deras elbil mission e kommer snart ut, jag hade alla gånger kört på tesla mod X om nu miljösamvetet väger in värsting modellen också
0.3L/mil tror jag inte ett ögonblick på. Kanske om man hela tiden kör på tomgång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.