Lada har knappast lockat med välbyggda eller tekniskt förfinade bilmodeller – det märktes inte minst på den Lada 110 som Vi Bilägare provkörde år 2000. Modellen beskrevs som ”den i särklass slarvigast byggda bilen på den svenska marknaden”.
”Allt är skevt och snett på ett sätt som skulle få en japansk bilbyggare med yrkesstolthet att begå harakiri”, skrev vår provförare.
Men i Ladas modellprogram finns också en tuff terrängbil som hittat många nöjda köpare i Europa och som introducerades redan 1977. Det handlar förstås om jaktfavoriten Lada Niva.
Grundversionen av Lada Niva tillverkas fortfarande och den verkar i princip aldrig förändras nämnvärt. Men vid sidan av ur-Niva finns även en något modernare version som utvecklades i slutet av 1990-talet och som även sålts under namnet Chevrolet Niva.
Efter att GM sålt sin del i samarbetet med Ladatillverkaren Vaz heter bilen numera Lada Niva II. Det är den versionen som nu får en uppdatering, bland annat med en front som verkar hämta en hel del designinspiration från Toyota RAV4.
Särskild terrängversion
Motormässigt har dock inte mycket hänt. Någon elektrifiering är det inte tal om för Lada Niva II – under huven finns samma fyrcylindriga bensinmotor på 1,7 liter och 80 hk som suttit där sedan 1990-talet.
Men bilen har åtminstone permanent fyrhjulsdrift med låsbara diffar och lågväxel. Det finns dessutom en särskild offroadversion med terrängdäck, snorkel och omålade plastdetaljer för att skydda lacken.
Det kanske kan vara ett alternativ för alla Defenderfans som tycker Land Rover tagit fel väg i utvecklingen av den nya generationen?
Läs också: Magnifik sågning av ryska lågprisbilen: ”Allt är skevt och snett”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.