Reglerna för så kallade förmånsbilar har skärpts, men det kan fortfarande vara mer förmånligt än att äga bilen privat. Den här typen av subventioner kan leda till mer bilåkning och högre utsläpp.
Det visar en ny studie från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), där Maria Börjesson som är professor i nationalekonomi har studerat svenska hushåll över tid – både när de får och blir av med förmånsbilen.
Att rätten till förmånsbil ökar sannolikheten för att skaffa en bil är kanske inte så konstigt. Men studien visar också att sannolikheten för att hushållet har två bilar i stället för en.
– Omräknat motsvarar det 80 000 extra bilar. Det är en mycket tydlig och klar effekt, säger Maria Börjesson.
”80 procent av alla förmånsbilar körs av män, som dessutom ofta har högre inkomster”
Det finns också indikationer på att bilkörandet och utsläppen kan öka med de nuvarande reglerna. Men samtidigt ökar antalet elbilar som förmånsbilar och det gör den slutsatsen mer osäker.
– Elbilarna blir fler, men förmånsbilarna är också större och tyngre. Just klimatpåverkan är något vi ska studera i en kommande studie.
Maria Börjessons slutsats blir att den beskattning av förmånsbilar som finns i dag innebär en ”omfattande välfärdsförlust” och en ineffektiv resursanvändning i samhället.
– I många sammanhang sägs det att vi bör köra mindre bil, och samtidigt har vi regler som gör bilresande mer förmånligt för vissa grupper. Jag tycker det är jättekonstigt att det inte diskuteras mer. Dessutom slår reglerna väldigt skevt när det gäller kön och inkomster. 80 procent av alla förmånsbilar körs av män, som dessutom ofta har högre inkomster, säger Maria Börjesson.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 5 oktober 2023 Mr Snoid skrev: Gofyman, du…
- 4 oktober 2023 Gofyman, du blandar bort dig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.