I oktober förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att titta närmare på vilka nya trafikregler som kan göra framkomligheten och trafiksäkerheten bättre för cyklister.
Rapporten kom tidigare i veckan, och slog ned på nästan alla idéer som den tidigare regeringen kom med. Att få cykla mot rött vid högersväng bedöms till exempel vara osäkert och idén om ”allgrönt” för cyklister, där andra fordon har rött, ger enligt Transportstyrelsen längre väntetid.
Myndigheten hävdar att det är andra faktorer än dessa som får fler att cykla, som väder, avstånd och välskötta cykelbanor. Men den typen av faktorer ligger bekvämt nog utanför Transportstyrelsens ansvar, enligt Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg.
– Med facit i hand kan vi konstatera att Transportstyrelsen valt att vara mycket återhållsamma på det område de själva har rådighet över och istället hänvisa till faktorer som infrastruktur och väder. Det ligger tyvärr utanför både uppdraget och myndighetens mandat, säger han till Vi Bilägare.
Organisationen pekar bland annat på att både forskning och erfarenheter från andra länder visat att den här typen av regeländringar både ökar framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister.
”Vår valgranskning från i somras visar också att det finns ett brett stöd för cykling mot enkelriktat och högersväng vid rött bland riksdagspartierna”, uppger Cykelfrämjandet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 5 november 2022 Transportstyrelsen har nog…
- 4 november 2022 swejch Cyklister och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.