"Hur ska vi bilister ska bete oss när vi svänger höger över en cykelbana? Skingra dimmorna!" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har just läst bilfrågan om huruvida högerregeln även gäller för cyklister. Saknar givetvis hur vi bilister ska bete oss när vi svänger höger över en cykelbana. Transportstyrelsens publikation är svår att tolka eftersom det inte riktigt ser ut som på bilderna överallt. Frågeställaren undrade om högerregeln gäller för både cyklisten och bilen. Jag uppfattar bara att du svarat att högerregeln och ansvaret för alla korsningar är cyklistens och resten kan ni läsa om själva med hänvisning till transportstyrelsens publikation? Skingra dimmorna!
Per Karlsson
Svar:
Jag svarade på frågeställarens specifikt beskrivna situation – om vad som gäller när cyklisten kommer på en cykelbana som leder ut på och korsar en väg, en så kallad obevakad cykelpassage, inte när cyklisten kommer på en cykelöverfart eller när man som bilist i en korsning svänger höger och då ska korsa en cykelbana. Om det då gäller en obevakad cykelpassage har cyklisten väjningsskyldighet enligt informationen om cykelpassager, men bilisten får inte framkalla fara för cyklister. Då en cykelbana korsar en väg och är markerad och skyltad som cykelöverfart (och med för bilisten hastighetsbegränsning till 30) har bilisten väjningsplikt. Om det finns ett obevakat övergångsställe och en korsande cykelbana, gäller absolut väjningsplikt mot gående och gentemot en cyklist skyldighet att se till att inte fara uppstår. Man får heller inte köra om framför obevakat övergångsställe/cykelpassage. Svänger man höger vid en bevakad korsning med övergångsställe och cykelpassage gäller väjningsplikt mot både gående och cyklister. Svänger bilisten höger i en rondell, obevakad, gäller väjningsplikt gentemot cyklist på cykelöverfart. I korsningar där vägarna är av samma status och cyklisten inte befinner sig på cykelbana, gäller högerregeln både cyklist och bilist om inte skyltar anger annat, eller om någon av de två ska följa utfartsregeln (utfart från, parkeringsplatser, bensinstationer et cetera.). Högerregeln gäller också inne på parkeringsplatser, torg och andra öppna platser (med reservation för feltolkning).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att reglerna kring väjningsplikt mot cyklister är svårtolkade?
Fråga:
Jag har just läst bilfrågan om huruvida högerregeln även gäller för cyklister. Saknar givetvis hur vi bilister ska bete oss när vi svänger höger över en cykelbana. Transportstyrelsens publikation är svår att tolka eftersom det inte riktigt ser ut som på bilderna överallt. Frågeställaren undrade om högerregeln gäller för både cyklisten och bilen. Jag uppfattar bara att du svarat att högerregeln och ansvaret för alla korsningar är cyklistens och resten kan ni läsa om själva med hänvisning till transportstyrelsens publikation? Skingra dimmorna!
Per Karlsson
Svar:
Jag svarade på frågeställarens specifikt beskrivna situation – om vad som gäller när cyklisten kommer på en cykelbana som leder ut på och korsar en väg, en så kallad obevakad cykelpassage, inte när cyklisten kommer på en cykelöverfart eller när man som bilist i en korsning svänger höger och då ska korsa en cykelbana. Om det då gäller en obevakad cykelpassage har cyklisten väjningsskyldighet enligt informationen om cykelpassager, men bilisten får inte framkalla fara för cyklister. Då en cykelbana korsar en väg och är markerad och skyltad som cykelöverfart (och med för bilisten hastighetsbegränsning till 30) har bilisten väjningsplikt. Om det finns ett obevakat övergångsställe och en korsande cykelbana, gäller absolut väjningsplikt mot gående och gentemot en cyklist skyldighet att se till att inte fara uppstår. Man får heller inte köra om framför obevakat övergångsställe/cykelpassage. Svänger man höger vid en bevakad korsning med övergångsställe och cykelpassage gäller väjningsplikt mot både gående och cyklister. Svänger bilisten höger i en rondell, obevakad, gäller väjningsplikt gentemot cyklist på cykelöverfart. I korsningar där vägarna är av samma status och cyklisten inte befinner sig på cykelbana, gäller högerregeln både cyklist och bilist om inte skyltar anger annat, eller om någon av de två ska följa utfartsregeln (utfart från, parkeringsplatser, bensinstationer et cetera.). Högerregeln gäller också inne på parkeringsplatser, torg och andra öppna platser (med reservation för feltolkning).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att reglerna kring väjningsplikt mot cyklister är svårtolkade?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan "Tycker du att reglerna kring väjningsplikt mot cyklister är svårtolkade?" Nej, cyklister är oskyddade trafikanter och de flesta vettiga bilister (i Stockholm) kör därefter och tar det piano. Vet inte hur det ser ut i resten av landet.
Om bilen står vid ett rödlyse och cyklisten skall rakt fram, kläm då inte cyklisten.
Om du stannar bredvid en cykelbana, titta bakåt innan passageraren öppnar dörren.
Jag har hört att man som bilist önskar att man har påkörningsrätt vid möte med cyklister.
Det är inte alls svårt. Säkerhet är regel ett I trafiken. Ha marginaler för egna och andras misstag. Kör inte på någon.
Det är inte bara regler. Det är också hur vettigt man beter sig i trafiken.
Är både bilförare o cyklist. Att som cyklist närma sig en korsning med huvudet bakåt för att se om någon bil bakom en blinkar för att svänga höger är livsfarligt. Eftersom hälften av bilisterna använder blinkersen för att konfirmera att man redan svängt och resten aldrig blinkar så kan man aldrig lita på att ingen blinkers = ingen sväng.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.