EU har bekräftat att strafftullar mot kinesiskt tillverkade elbilar som importeras till Europa kommer införas om inte Kina ger med sig, skriver EU-kommissionen i ett pressmeddelande.
I höstas började EU-kommissionen utreda tre kinesiska biltillverkare, däribland Volvo Cars ägare Geely, på grund av risken för snedvriden konkurrens hävdade EU då. EU säger sig hittat bevis för osund konkurrens.
– Deras priser hålls konstlat låga genom enorma statliga subventioner. Detta snedvrider vår marknad, sa EU-kommissionens ordförande Ursurla von der Leyen om saken då.
EU-kommissionen har kontaktat Kina för att diskutera frågan, men nås inte några resultat kommer provisoriska strafftullar införas den 4 juli. Biltillverkarna får bara tre dagar på sig att svara.
- BYD kommer få en ökad tull till 17,4 procent, en ökning från dagens 10.
- För Geely hamnar tullen på 20 procent.
- Koncernen SAIC där bland andra MG ingår får en strafftull på 38,1 procent.
- Andra kinesiska tillverkare som valt att samarbeta med EU-kommissionen kommer få en strafftull i genomsnitt på 21 procent, medan de som valt att inte samarbeta får en skattesats på 38,1.
Nio är en av biltillverkarna som drabbas av importtullar på 21 procent eftersom bilarna byggs i Kina. Märket kritiserar tullarna men ska finnas kvar på den europeiska marknaden.
”Vi kommer fortsätta förse våra kunder och leta efter nya möjligheter trots protektionismen”, skriver bolaget i ett uttalande.
”Vi kommer fortsätta förse våra kunder och leta efter nya möjligheter trots protektionismen”
När det gäller Tesla ska en särskild utredning inledas. Model 3 byggs för närvarande i Shanghai och ska beläggas med en särskild importtull som bestäms senare. Vi Bilägare har sökt Tesla som inte vill kommentera EU-kommissionens besked.
EU-kommissionen och medlemsländerna ska nu diskutera och förhandla frågan om importtullar med Kina. Senast den 4 november ska EU ha röstat om permanenta tullar.
Som ett motdrag kommer antagligen Kina införa liknande tullar mot europeiska elbilar.
– Kommer EU fram till att lägga skyddstullar för att vi inte kan konkurrera på egna villkor, då svarar Kina garanterat. Då har vi ett handelskrig som vi inte behöver, har Mobility Swedens vd Mattias Bergman tidigare sagt i en kommentar.
Bland experter finns det även en tveksamhet huruvida strafftullarna är effektiva eftersom de kinesiska biltillverkarna har så stora vinstmarginaler och skulle utan problem klara av den nya punktskatten. Enligt Financial Times är bland annat Sveriges statsminister Ulf Kristersson kritisk mot beslutet. Han får medhåll av Tysklands förbundskansler Olaf Scholtz och Ungerns premiärminister Viktor Orbán.
Tidigare i våras införde USA en fyrdubbling av tullen på importerade elbilar från just Kina.
– En tullsats på 100 procent på elbilar kommer skydda amerikanska tillverkare från Kinas orättvisa handelsmetoder, sade Joe Biden i ett uttalande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-06-12 17:47 Jag saknar en jämförelse…
- 2024-06-12 17:13 Det Raphael är för är att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.