
I höstas slutade Stockholms stad använda sin egen parkeringsapp. Fyra andra parkeringsappar, däribland Easypark tog då över betalningen för parkering på kommunens gator.
Trots att det ska finnas ett kostnadsfritt alternativ betalar en överväldigande majoritet en extra avgift för att parkera i Stockholm, rapporterar DN.
Enligt regelverket ska ett avgiftsfritt alternativ finnas. Easypark har valt att behålla avgiften i sin app, men erbjuder avgiftsfri parkering i en webblösning som är svårare att hitta. Tidigare riktades kritik mot den avgiftsfria webblösningen, bland annat för att det inte gick att spara betalkort. Men användarupplevelsen har förbättrats stegvis.
Sedan det nya systemet med extra avgifter infördes har Easypark fått cirka 40 miljoner kronor i extra inkomster – enbart från Stockholms stads trafikanter. I konkurrenten Parksters fall är 70 procent av de parkeringar som startas avgiftsfria.
– För den enskilde konsumenten gör det inte så mycket, men sammantaget tillskansar sig Easypark pengar på ett sätt som Stockholms stad inte tänkt att man skulle göra, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt, till DN.
Hon menar att företaget utnyttjar att bilisterna ofta är stressade och inte uppmärksammar att det finns ett kostnadsfritt alternativ.
Enligt Easypark är det ett tecken på att användarna uppskattar tjänsten att så många väljer att betala den extra avgiften.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- Igår 23:19 Den här typen av företag…
- Igår 19:13 Hur kan man tycka Parkster…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.