De senaste åren har inte varit någon lätt tid för brittiska Aston Martin. Lyxmärket som föredras av James Bond befinner sig i ekonomisk kris med sjunkande aktiekurs och röda försäljningssiffror. Både omsättningen och leveranserna av nya bilar minskade med nio procent förra året.
Bolaget fick tidigare i år välbehövligt kapitaltillskott av en kanadensisk miljardär som köpt 16,7 procent av aktierna. Totalt är affären värd 2,3 miljarder kronor. Satsningen innebär också att Aston Martin skjuter upp planerna på att lansera en elbil och istället fokuserar på mer kortsiktiga projekt som suv-modellen DBX.
Nu uppger Aston Martin att finanschefen Mark Wilson lämnar sin post och försvinner från bolaget senast i april.
Aston Martins hopp står nästan helt till DBX, som bolaget hoppas ska sälja bra och ha hög försäljningsmarginal. Enligt Aston Martin-chefen Andy Palmer ser försäljningssiffrorna redan bra ut, men han tar samtidigt höjd för att försäljningen tillfälligt kan mattas av på grund coronaviruset.
– Kina är en viktig marknad för oss. Lanseringen i Kina är ganska sent i år, så vi hoppas och ber för att viruset är klart då, sa Andy Palmer under en telefonkonferens.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna elbilssatsning (samt tillhörande gigantiska utsläppsstraff från europeiska politiker) kör alla europeiska tillverkare i botten.
.
Har Aston Martin någonsin genererat pengar till ägarna? De har gjort många bilar som jag velat ha, men jag har inte köpt någon.
Misstänker att Lawrence Stroll/Strulovitch har ganska bestämda åsikter om hur saker ska göras, men modebranschen är nog annorlunda än att tillverka bilar.
@L. Mäkinen DB11 ... mmmmm. Ja, helst vill man förstås ha DB10, men man får ju vara realist :)
.
Inget konstigt. En nedgång i konjunkturen brukar visa sig allra först genom minskad efterfrågan på lyxprodukter.
Synd ifall det skulle gå så långt att AM lägger ner.
Ford har ju sån grill numera, så det finns ju alternativ för den nostalgiske.
Axa
Nja, många lyxbilar och extrema sportbilar säljer lika bra oavsett hög eller lågkonjuktur. Har för mig att både Ferrari och Bentley slog försäljningsrekord mitt under förra finanskrisen.
https://www.realtid.se/lyxbilstillverkarna-ingen-lagkonjunktur-har-inte
Apex
Ah, där ser man. Jag tänkte nog mer generellt. Vid förra lågkonjunkturen drabbades tex lyxklockbranschen ganska hårt. Minskat resande, färre restaurangbesökare är andra tecken.
Kanske just toppsegmentet klarar sig ändå? Typ Ferrari och Bentley.
Aston Martin har gått och blivit mellanmjölk. De är inte tillräckligt exklusiva och unika längre för att locka köpsuget hos de med mycket pengar. Samtidigt är de för dyra för normala konsumenter för att få upp några försäljningsvolymer.
"Kina är en viktig marknad för oss." "Aston Martin skjuter upp planerna på att lansera en elbil." Eheeumm... Kina styr köparna från avgasbilar till elbilar. Just sayin.
Axa
Ja precis, toppsegmentet klarar sig bra. Resor med privatjet och Rolls Royce försäljningen tuffar på som om inget har hänt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.