På fredagmorgonen stod det klart att kanadensiska miljardären och Ferrarisamlaren Lawrence Stroll köper 16,7 procent av aktierna i Aston Martin. Totalt är affären värd 2,3 miljarder kronor.
Det är minst sagt välbehövliga pengar för Aston Martin, som börsnoterades 2018 men där aktiekursen rasat. Märket ska lansera en ny superbil i år och det finns även planer på en ny mittmotorbil för att utmana Porsche. Dessutom ska Aston Martin lansera suven DBX, som kan bli märkets viktigaste modell någonsin.
Satsningen på elbilar skjuts dock upp även om det finns planer på en V6-motor med hybriddrift.
– För mig har V6-hybriden högre prioritet och att bygga den motorn i Storbritannien är något att vara stolt över. Man måste också komma ihåg att ingen av våra konkurrenter förutom Porsche kommer ha en elbil att sälja före 2025, så vi har ungefär samma tidplan som alla andra, säger Aston Martin-chefen Andy Palmer i en intervju med Autocar.
Även Volvoägaren Geely var intresserade av att köpa in sig i Aston Martin, men så blev det alltså inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lawrence Stroll driver även F1-stallet Racing Point som ska heta Aston Martin från 2021.
Något positivt med SUVar är att de räddar företag som Porsche, Maserati och nu kanske Aston Martin från konkurs.
SUVeran är övergående i elbilsvärlden då räckvidden bromsar deras framfart
Suv är mycket viktigt för alla biltillverkare att ha, p.g.a. att lönsamheten är större på suv och efterfrågan är mycket hög.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.