Den förra regeringen lanserade en särskild lösning för att bygga elbilsladdare i glesbygd, och även den nya regeringen vill storsatsa på att bygga ut laddinfrastrukturen.
Men laddplanerna blir inte alltid verklighet. Flera av projekten har fått nej från elnätsbolagen eller så drar de ut på tiden, enligt Tidningen Näringslivet som drivs av organisationen Svenskt Näringsliv.
Ett exempel är laddoperatören Mer där företagets chef Fredrik Nordin är bekymrad över byråkratin.
– Handläggningstiden hos elbolagen är ett stort problem. Även när det finns tillgänglig el tar det lång tid att få besked, ibland upp till åtta månader och med en snittid på 16 veckor. Vi har 200 laddpunkter som väntar på beslut. Vi kan i princip bara trycka på knappen, säger han till tidningen.
”Handläggningstiden hos elbolagen är ett stort problem”
Även om en stor del av elbilsladdningen sker i hemmet kan bristen på snabb utbyggnad av laddnätverket hota omställningen till elbilar, och på sikt även klimatmålen – särskilt med tanke på att inga nya bensin- eller dieselbilar ska kunna säljas inom EU från 2035. Trenden med tunga suvar som behöver stora batterier påverkar också.
Det är inte bara längs större vägar som utbyggnaden kan dra ut på tiden. I glesbygd kan problemet snarare vara brist på lönsamhet. Företaget Kwatt är beroende av statligt stöd, men det är villkorat att laddstationen är klar inom ett år – och det är inte alltid möjligt när beskeden dröjer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.