Saab 9-4X hann knappt lanseras innan bolaget gick i konkurs. Kompaktsuven hade kunnat rädda Saab Automobile – men blev i stället samlarbil från dag ett.
I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine finns ett långt reportage om 9-4X inklusive en köpguide för den som är sugen på att köpa ett av de drygt 800 bilarna som hann byggas i Mexiko innan Saabsagan var slut.
En som fastnat för Saab 9-4X är Dennis Wassberg i Solna som importerat det tionde sista byggda exemplaret, en Aero från 2011. Trots extremt svår reservdelssituation kör han den i vanlig trafik, året runt.
– Nu har jag en så gott som ny Saab. För samma pengar hade jag kunnat ha en Volvo eller vad som helst. Men det vill man ju inte. Absolut inte, säger han.
Dennis Wassberg beskriver bilen som sin ”keeper”, en bil han tänker behålla, och i artikeln beskriver han hur bilen reparerats till nyskick.
Peter Dörrich var en av konstruktörerna bakom 9-4X och intervjuas också i Saab Cars Magazine.
– GM satsade uppemot en halv miljard på att ta fram extra många provbilar i serieutförande. Det gjorde stor skillnad för projektets framgång. Men vid ett tillfälle fick jag förklara att ”gör allt jävligt styvt och fördubbla det”, säger han med ett skratt.
Nya utgåvan av Saab Cars Magazine finns i butik nu, men du kan också köpa den i vår shop.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.