Emin Dzonlagic är vd och delägare för bolaget bakom Bra Bilar i Enköping. ”Nu har vi en väntelista med Fiskerköpare”, säger hans kollega Nikolaj Kascelan.

Nästa artikel
Köpte 30 Fisker på ett bräde: ”Vi har sålt alla bilar vi kan”
Nyheter

Köpte 30 Fisker på ett bräde: ”Vi har sålt alla bilar vi kan”

Publicerad 2024-08-26 15:21 (uppdaterad 2024-08-27 15:33)

Emin Dzonlagic är vd och delägare för bolaget bakom Bra Bilar i Enköping. ”Nu har vi en väntelista med Fiskerköpare”, säger hans kollega Nikolaj Kascelan.

Bilhandlaren i Enköping som köpte ett 30-tal Fisker Ocean på ett bräde blev nedringd – och nu är nästan alla bilar sålda. ”Vi har en väntelista”, säger han till Vi Bilägare.

Den krisande elbilstillverkaren Fisker ansökte om rekonstruktion tidigare i år. Strax därefter ansökte även Fiskers svenska bolag om konkurs.

I samband med det valde bilhandlaren Bra Bilar i Enköping att köpa upp ett 30-tal Fisker Ocean från konkursboet. Nu visar det sig att 28 av dem är sålda.

– De såldes inom tre–fyra dagar. Vi har sålt alla bilar vi kunnat sälja och vi behövde inte ens lägga upp någon av bilarna på Blocket. Jag satt i telefon nästan tolv timmar om dygnet, säger delägaren Nikolaj Kascelan till Vi Bilägare.

Vem köpte bilarna?

– Det var bara entusiaster som köpte, som visste exakt vad Fisker är. Fantastiska kunder. De har ringt från utlandet också och vi har en lista på folk som väntar på att vi ska köpa in fler. De verkar vara hur lättsålda som helst.

Det finns fortfarande nio bilar registrerade på bolaget?

– Allt är sålt, men alla är inte levererade. En av bilarna är heller inte registreringsbesiktigad i Sverige och en annan av bilarna hade en skada och har inte kunnat säljas.

Fisker Ocean har haft en hel del mjukvarubuggar, men intresset för märket har trots det varit stort – även efter beskedet om rekonstruktionen? Foto: Fredrik Diits Vikström

Enligt Nikolaj Kascelan är det en stor risk att köpa bilarna och det finns inte alltid någon enkel lösning om ett fel uppstår – något som kunderna enligt honom känt till.

– Det är vi väldigt transparenta med.

Vad gör kunderna om de får problem med bilarna nu när Fisker är i rekonstruktion?

– Vi har inget vi kan göra med bilarna över huvud taget, det finns ingen hjälp att få utom några ”tips och tricks” på vanligt förekommande fel. De flesta mjukvarufel går att lösa genom att nollställa bilen. Vi hjälper till så gott vi kan och kunderna är medvetna om risken. Men vi kan inte frånskriva oss konsumentköplagen.

Är du orolig att det blir en ekonomisk smäll för bolaget med de här bilarna?

– Nej, inte med de här kunderna. Det är entusiaster ut i fingerspetsarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.