Nästa artikel
Jesper säljer sin Fisker – nu sneglar han på en ny Ocean
Nyheter

Jesper säljer sin Fisker – nu sneglar han på en ny Ocean

Publicerad 2024-06-27 19:30 (uppdaterad 2024-06-28 12:25)
Att köpa en ny bil från krisdrabbade Fisker är det inte många som funderar på. Men det gör Fisker Karma-ägaren Jesper Carlzon. ”Jag är inte så orolig över vad som händer om de går i konkurs”, säger han.

Elbilstillverkaren Fisker har inte haft någon enkel resa. Henrik Fisker grundade Fisker Automotive 2007, men bolaget gick i konkurs 2013.

Ett nytt försök gjordes med Fisker Inc som grundades 2016 och inledde försäljningen av elsuven Fisker Ocean. Men tidigare i år ansökte det bolaget om rekonstruktion efter att ha hamnat i ekonomisk knipa.

Fisker har en trogen skara entusiaster som uppskattar bilarna som Henrik Fisker satt sitt namn på. En av dem är Jesper Carlzon som nu säljer sin Fisker Karma på Blocket – en elbil med räckviddsförlängare som även såldes ny i Sverige.

I dag finns bara 29 exemplar registrerade på svenska vägar.

– Jag köpte den för tre år sedan och har kört drygt 6 000 mil. Jag tycker den har väldigt vacker design och den får enormt mycket uppmärksamhet, säger han till Vi Bilägare.

”Det är inte som att köpa en bil. Man måste vara lite om sig och kring sig”

Service och reparationer har han fått åka till Litauen för att göra – men det finns också en holländsk tekniker som kan utföra service på bilarna här i Sverige. Han bokar in ett antal bilar på ett bräde och besöker sedan de svenska ägarna.

– Jag är bilintresserad så det skrämmer mig inte så mycket om det kommer upp någon varningslampa i bilen. Mjukvaran är gammal och det finns en del buggar. Men det är ganska enkelt att nollställa den och då försvinner ofta felkoden.

Fisker Ocean säljs nu ut med enorma rabatter. Men köparen riskerar att bli utan garanti och mjukvaruuppdateringar. Foto: Fredrik Diits Vikström

Enormt värdetapp

Efter Karman sneglar Jesper Carlzon nu på en Ocean. Det finns lagerbilar som säljs med över 200 000 kronor i rabatt, och ett fåtal begagnade exemplar för strax över 400 000 kronor – ett rejält värdetapp med tanke på att Fisker Ocean kostat 700 000 kronor som ny.

– Jag har provkört den och blev väldigt positivt överraskad. Den har ju fått en del skit men jag tycker byggkvaliteten är bättre än jag förväntade mig.

Hur tänker du kring garanti och mjukvaruuppdateringar om Fisker försvinner?

– Jag är inte så jätteorolig över vad som händer om de går i konkurs. De har en verkstad i Kungsängen och de har alla datorer som behövs för att serva bilarna.

– Men det är klart att det blir svårt att få tag på delar om man skulle krocka. Det är inte som att köpa en vanlig Taycan och bara gå till Porsche som fixar allt. Man måste vara lite ”om sig och kring sig”.

Så vad är det kring Fisker som gör att du är beredd att acceptera ett krångligare bilägande?

– När det gäller Ocean tycker jag man får väldigt mycket bil för pengarna och att den är snygg. Men risken är att det blir lite bökigare att hålla efter den. Man köper grisen i säcken och om du får problem står du där med ”Svarte Petter”.

– Men eftersom min Karma inte haft några större problem är jag inte så orolig. Det gör att jag är villig att chansa.

Här kan du läsa vår guide till vad som händer för bilägaren om biltillverkaren går i konkurs.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2024-06-27 20:00 Jag hoppas intervjun är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.