Ett av företagen som svenska bilägare klagar mest på hos Konsumentverket är Dinbilgaranti, som skickar brev när bilens fabriksgaranti är på väg att gå ut.
– Vissa tror att det är tillverkaren som skickar ut detta eftersom garantin ska förlängas, och vissa tycker utskicket liknar en faktura som ska betalas, har Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket, tidigare sagt i samband med Vi Bilägares granskning av bolaget.
Nu väljer myndigheten att gå ut med en varning för Dinbilgaranti. Bolaget står totalt för 382 anmälningar sedan juni 2022, främst gällande vilseledande marknadsföring.
”Vissa tror att det är tillverkaren som skickar ut detta eftersom garantin ska förlängas”
Konsumentverket har inte lyckats nå företaget vilket gör det svårare att vidta rättsliga åtgärder. Men i början av mars fick Vi Bilägare kontakt med en Jessica Nilsson som uppges arbeta på företagets ekonomiavdelning. Enligt henne är erbjudandet ”välformulerat och tydligt”.
”Vi ställer oss mycket frågande till hur informationen skulle vara bristfällig. Vi jobbar ständigt med att tillmötesgå de krav som ställs på direktreklam och anser att vi uppfyller dessa krav”, skrev hon i ett mejlsvar.
Enligt Jessica Nilsson finns varken ordet ”faktura” eller något förifyllt belopp med på erbjudandet, och företaget uppges skicka erbjudandet till tre miljoner fordonsägare per år.
”Med det i åtanke är antalet anmälningar ni talar om relativt lite i sammanhanget och något man bör ta hänsyn till.”
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.