Företaget Paydrive säljer en bilförsäkring med rabatt för den som kör försiktigt. Bilägaren spåras med hjälp av en box som installeras i bilen för att hålla koll på körstilen.
Paydrive var ett av de bolag som anmäldes flest gånger till Konsumentverket under början av året. Det handlade bland annat om svårigheter att säga upp tjänsten och att försäkringspremien höjdes utan att kunden förstod varför.
Enligt Carl Johan Thorsell som är vd för Paydrive har bolaget haft ”kraftig tillströmning” av kunder och sjukfrånvaro i kundtjänsten kring jul och nyår. Kunderna fick därför inte svar tillräckligt snabbt.
Tidigare i maj skickade myndigheten ett brev till Paydrive och påpekade att det fortfarande kommer in många anmälningar mot bolaget trots löften om bättring. Konsumentverket hävdade också att Paydrive i sin reklam hänvisat till recensioner som inte. Konsumentverket hotade att dra Paydrive inför domstol om ingen bättring sker.
Ändrar formuleringar
Paydrive har nu svarat på kritiken och hävdar att de ändringar som Konsumentverket vill se, bland annat kring recensionerna, ”skyndsamt” har införts. Företaget hänvisar till sjukfrånvaro på kundtjänsten, som nu ska vara åtgärdad, och hävdar också att flera personer som anmält bolaget inte verkar ha varit kunder. Bland de som varit kunder har alla inte försökt nå kundtjänst.
– Det är ingen nyhet att det är svårt för små organisationer som snabbt blir drabbade när vård av barn och sjukfrånvaro ökar på kort tid, speciellt i månader med många helgdagar, säger företagets vd Carl Johan Thorsell till Vi Bilägare.
Konsumentverket har ännu inte bestämt om det blir någon fortsättning på ärendet eller om det skrivs av.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.