EU har infört nya strafftullar på elbilar som byggs i Kina. Enligt EU-kommissionen snedvrids konkurrensen när kinesiska staten stöttar tillverkarna.
De preliminära skattesatserna blev officiella tidigare i år, men nu har de justerats. Tesla uppgavs få strafftullar på 20,8 procent men den siffran kommer mer än halveras till nio procent. Enligt EU har Kinas statsstöd till Tesla varit lägre än beräknat.
Andra biltillverkare som samarbetat med EU får i stället en något högre skattesats än tidigare (21,3 procent mot 20,8) och även skattesatserna för Geely och BYD justeras marginellt.
De bilar som Volkswagen och BMW bygger i Kina får också rejäl rabatt på straffskatten, från 36,3 till 21,3 procent.
Den högsta skattesatsen drabbar SAIC-koncernen som säljer MG. Den ligger nu på 36,3 procent jämfört med 37,6 procent tidigare. Samtliga tullsatser gäller utöver de tio procent som funnits sedan tidigare.
Det har kommit kritik mot att strafftullarna riskerar att bli verkningslösa och att de är högre än nödvändigt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-08-21 21:43 Är man inte subventionerad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.