"Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Om jag har förstått det rätt är det i dag bara Tesla av de rena elbilarna som erbjuder dragkrok som tillval. Den som vill köra på el men som behöver köra släpkärra ibland är hänvisad till laddhybrider, men då blir räckvidden på el minimal. Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker. Är det batterierna som kräver utrymme, åtkomlighet för service eller vad?
Magnus Olofsson
Svar:
Såväl hybriders som hel-elbilars dragförmåga har diskuterats i spalterna. Det finns absolut en viss irritation mot, i en del fall, starkt begränsad dragförmåga. Och de tidiga hybriderna kunde över huvud taget inte utrustas med drag. Men nu finns flera alternativ med möjlighet att klara släp och fler kommer. Audi E-tron och Mercedes EQC klarar hela 1.800 kg. Polestar 2 ska kunna ta 1.500 kg. XC40 Recharge ska också klara 1.500 kg. Men det är sant att många av de mindre familjebilarna som Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med drag. Det är knepigt med både utrymme, vikt och påfrestningen på batteriet vid den ökade belastningen som ett släp medför. Trenden är ändå att allt fler elbilar får den möjligheten. Men det kortar förstås räckvidden kraftigt. Vi Bilägare testade fyra alternativ utan och med släp i nr 11/2019 – dieselmotor, bensin, hybrid och elbil. Den sistnämnda ökade förbrukningen mest, hela 88,1 %, när ett släp på 1.500 kg hängdes på kroken jämfört med bara förare på samma körsträcka. Det var för övrigt en Tesla Model X. Och där har vi troligen främsta förklaringen till att tillverkarna är lite restriktiva med möjligheten att köra med släp. Energimängden i ett kg diesel eller bensin är svårslagen. Om batteriets förbrukning nära på fördubblas med släpvagn, vill det till att kylningen av batteriet anpassats därefter.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Om jag har förstått det rätt är det i dag bara Tesla av de rena elbilarna som erbjuder dragkrok som tillval. Den som vill köra på el men som behöver köra släpkärra ibland är hänvisad till laddhybrider, men då blir räckvidden på el minimal. Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker. Är det batterierna som kräver utrymme, åtkomlighet för service eller vad?
Magnus Olofsson
Svar:
Såväl hybriders som hel-elbilars dragförmåga har diskuterats i spalterna. Det finns absolut en viss irritation mot, i en del fall, starkt begränsad dragförmåga. Och de tidiga hybriderna kunde över huvud taget inte utrustas med drag. Men nu finns flera alternativ med möjlighet att klara släp och fler kommer. Audi E-tron och Mercedes EQC klarar hela 1.800 kg. Polestar 2 ska kunna ta 1.500 kg. XC40 Recharge ska också klara 1.500 kg. Men det är sant att många av de mindre familjebilarna som Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med drag. Det är knepigt med både utrymme, vikt och påfrestningen på batteriet vid den ökade belastningen som ett släp medför. Trenden är ändå att allt fler elbilar får den möjligheten. Men det kortar förstås räckvidden kraftigt. Vi Bilägare testade fyra alternativ utan och med släp i nr 11/2019 – dieselmotor, bensin, hybrid och elbil. Den sistnämnda ökade förbrukningen mest, hela 88,1 %, när ett släp på 1.500 kg hängdes på kroken jämfört med bara förare på samma körsträcka. Det var för övrigt en Tesla Model X. Och där har vi troligen främsta förklaringen till att tillverkarna är lite restriktiva med möjligheten att köra med släp. Energimängden i ett kg diesel eller bensin är svårslagen. Om batteriets förbrukning nära på fördubblas med släpvagn, vill det till att kylningen av batteriet anpassats därefter.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ute i Europa finns en trend mot mindre och lättare husvagnar 1 000 kg. Jag undrar när den trenden ska nå Sverige. Det har gjorts flera försök med att sälja lättare husvagnar i Sverige, men det har gått knackigt.
Dessa är elbilar som kan dra ett släp:
Audi e-tron: 1 800 kg
Jaguar i-Pace: 750 kg
Mercedes-Benz EQC: 1 800 kg
Nissan e-NV200: 150 kg
Tesla Model X: 2 250 - 2 268 kg
Tesla modell 3 : 1000 kg
Kommande elbilar med drag.
Audi e-tron Sportback:
Förutom Audi e-tron 55 och 50 förväntas det också att e-tron Sportback kommer att kunna bogsera trailers upp till 1 800 kg, liknande de nuvarande modellerna. När allt kommer omkring är bilen bara en karossvariant av dessa. Bilen kommer fram till 2020.
Audi Q4 e-tron:
Som en nära släkting till VW ID.4 och Skoda Vision iV förväntas det också att Q4 e-tron kommer att kunna bogsera trailers upp till 1 600 kg.
BMW iX3:
Det förväntas definitivt att den fullelektriska versionen av BMW iX3 kommer att bogseras, men hittills har inget offentligt kommunicerat av BMW. Eftersom konkurrenter redan är på plats med sina lösningar har BMW en lista att hoppa till.
Ford Mustang Mach-E:
I slutet av 2020 kommer Mustang Mach-E på marknaden. Bilen är för närvarande inställd på att kunna dra högst 750 kg, men källor som Elbil24 har talat med säger att de tittar på tyngre alternativ.
Polestar 2:
Är en ren elbil som kommer sommaren 2020, en bil som till stor del drar synergier från Volvo, eftersom det är Geely som äger båda varumärkena. Detta kommer att kunna bogsera och kommer att kunna bogsera släpvagnar upp till 1 500 kg, med bromsar, och bromsas upp till de vanliga 750 kg. De första bilarna "Lauch Edition" får ett pris på NOK. 469,000.
Skoda Vision iV:
Liksom VW ID.4 och Audi Q4 använder den också en version av MEB-plattformen som är godkänd för trailers upp till 1 600 kg. Bilen kommer som en SUV under andra halvåret 2020.
Volvo XC40 BEV:
Bilen delar plattform och drivlinje med Polestar 2, och kan bogsera släp med samma vikt - 1 500 kg med broms. Bilen förväntas på marknaden under sensommaren och är prissatt från kr. 495 000 kronor.
VW ID.3:
Den här kommer sommaren 2020 och har möjlighet att ha en krok, men inte att släpa en släp. Det kommer bara att vara en lastkrok och sedan med 75 kg. som övre gräns, för cykelställ och lång livslängd.
VW ID.4:
Bilen är nu känd som ID Crozz och kommer år 2020 som en slags SUV. Coupéversionen kommer något senare. Vi är medvetna om att denna utgåva av MEB-plattformen kommer att godkännas för bogsering av trailers upp till 1 600 kg.
Kia e-Niro.
Kia e-Niro var länge en bil som man hoppades få bogsera. Nu har det bekräftats att bilen inte har en dragkrok ändå.
Rivian RT1 och RS1:
Dessa borde kunna bogsera släpvagnar, men bilarna ligger två till tre år framåt, och vid den tiden har många fler säkert kommit fram.
Tesla Model Y:
Den här har också meddelat sin ankomst med möjlighet att bogsera.
Tesla Cybertruck:
Monstret till en pickup har naturligtvis möjlighet att bogsera en släpvagn, och det på totalt 4500 kg. som mest. Huruvida detta justeras ned på den norska marknaden har ännu inte klargjorts.
En billig dragbil är MG ZS EV 44.5kWh.
Den kostar 239.890nok i Norge.
Den fick 5 stjärnor i Euro Ncap.
https://mgmotor.eu/nn-NO/configurator
Björn Nyland säger att den kommer med drag.
Nästa år kommer den med 73kWh batteri och ca 500km i räckvidd.
"MG Motors announced plans to develop an improved battery for their upcoming electric SUV ZS EV in India,
which will feature a 73 kWh capacity and a theoretical range of 500 km.
The manufacturer added that it will weigh the same as the current 44.6 kWh version."
Tyska Dethleffs har gjort ett intressant koncept för en husvagn med egen elmotor och solceller på taket, så den hjälper till vid framdrivningen och därmed avlastar den bil som är kopplad till den.
https://www.outandaboutlive.co.uk/caravans/news/whats-the-future-of-electric-cars-and-caravans
Nu gällde frågan dragkrok på elbil... Man undrar varför det verkar vara ett absolut krav hos många, att deras bilar måste ha ett drag. Släpkärran kanske bara används en gång om året för att köra skräp till återvinningscentralen...
40-talisten
Ja det finns bara cirka 500.000 som ägnar sig åt någon form av hästsport i Sverige, jag antar att majoriteten av dessa vill ha en dragkrok och rimlig räckvidd. Om du slutar jämföra "alla" med din granne som krattar löv en gång om året och kör det till återbruket kommer du förstå att behovet finns.
Själv har jag släpvagn och båtsläp. Det sistnämnda används bara några få gånger per år men släpkärran används tämligen frekvent så jag är inte mogen att skippa draget på bilen. Sen även för transport av cyklar. Visst - vi har 2 bilar men drag bara på en men det skulle behövts även på lillbilen - i det fallet för att transportera cyklar vilket är svårt på den modellen om man inte har dragkrok.
Jag har vart utan dragkrok nu i 3 år på de sista 2 bilarna. Det jag inte fått in i bilen utan behövt betala för hemkörning istället har kostat mig c:a 1500 kr. Ganska lätt värt det enligt mig istället för att betala för dragkrokar. Men alla har som sagt olika behov och nu finns det ju redan och kommer ju många vettiga elbilar med drag för olika tyngder. Känner en som drog runt på husvagn hela sommaren efter elbil, han tyckte det var hur bra som helst, särskilt när man skulle trixa in 720-vagnen på trånga platser då finliret i drivlinan var lättare med elbilen än den manuella fossil han hade innan.
Håller med Henrik.
Min Tesla model 3 har den bästa värmen jag upplevt.
Mycket effekt går det åt, men endast under några få minuter under uppvärmning.
Det påverkar inte alls så mycket i det stora hela.
Men jag har ju förstås bara drygt 40 års bilägande bakom mig, och idag en aktiv elbilförare.
Så inte alls lika mycket erfarenhet som de flesta andra experter här :)
God helg alla glada !!
ELvis
Du lär dig med tiden - har drygt 56 år - och idag Hybrid. Blir ren el när laddning möjliggörs där jag bor. Finns säkert dom med ännu mer erfarenhet och expertis. Räcker dock för personligt bruk....
Trevlig helg själv.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.