Den nya bensintrean ska bland annat sitta i kommande Kia Picanto. Kappa 1,0 är beteckningen på Kias hittills renaste motor. Det är en 71 kilo tung maskin som är fylld med högteknologi: längden på insugsrören kan varieras och ventilerna öppnar olika länge beroende på hur hårt motorn belastas.
När bilen stannar stoppas motorn, vilket sänker utsläppen till 95 gram koldioxid per kilometer: vilket betyder en förbrukning på 4,1 l/100 km.
69 hästkrafter och ett vridmoment på 95 newtonmeter låter inte imponerande, men kraften räcker förvånansvärt bra för att driva fram småbilen Picanto. Någon blixtrande acceleration ska man dock inte vänta sig: 0–100 km/tim går på 14,4 sekunder.
Så småningom ska enlitersmotorn förses med turbo och med 110 hästkrafter lär det bli mer sprutt på Kia Picanto.
Diskutera: Vad tror du om framtiden för trecylindriga motorer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kias motor liknar en annan sex år gammal trecylindrig motor som väger 67 kg och ger 68 hk 93 Nm. vid 3600 rm. CO2 109g/km
http://www.topspeed.com/cars/toyota/2007-toyota-aygo-ar34304/picture167085.html
Varför tre cylindrar när det räcker med två i en motor på 900 cc och med effekter mellan 65 till 105 hk. Dessutom ett betydligt läckrare ljud:
http://www.youtube.com/watch?v=kTDJ0x1vGdo&feature=related
Less is more!
Det är lättare att balansera en motor med många kolvar. Med fler kolvar så får man fler
expansionstakter per vevaxelvarv och en lugnare motorgång.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/vibrationer.pdf
Låter bra även i en Aygo hör man här.
http://www.youtube.com/watch?v=hVaN_eYPx1g&feature=related
hur låter den ? motor
som halv V6 ???
Lyssna på ljudet i filmerna, den sista med turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=5alByGY7siA
http://www.youtube.com/watch?v=2PmzIVKsXbY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=IDcBf_F4ys0&feature=related
Alla cylinderantal som är delbara med tre ger automatiskt en jämn gång utan balansaxlar. Och, visst, ju fler cylindrar, ju jämnare gång. En radmotor ger också jämnare gång en en vinkel, men en boxer är väl det bästa.
Wankel är bättre än allt ;)
Enda problemet med Wankel-motor är att den drar betydligt mer bensin än otto motorn.
Dom jobbar på det ;)
Men jo det är sant. De har faktiskt testat en vätgas-RX8 dock :p Och Mazda5 minibuss med vätgaswankel.
Wankel är ju en tekniskt intressant motortyp.
Åkte några mil i en RX-8 för några år sen och förstår de som anser den överlägsen konventionella motorer.
Även om Mazda fått ner förbrukningen så drar den fortfarande för mycket. Dessutom så är problemet med tätningen inte helt löst ännu. Dyra motorrenoveringar förekommer fortfarande rätt ofta så man ska nog vara väldigt entusiastiskt för att våga köpa en. Men roligt att Mazda fortsätter sin satsning på den.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.