Försäljningen av elbilar och laddhybrider skjuter i höjden och alla bilmärken hinner inte med att leverera. I vissa fall får köparna vänta i nästan ett år på leverans.
För att få leverans snabbt valde Per-Åke Wecksell att slå till på laddhybridversionen av Kia Xceed. Han hämtade ut sitt privatleasade exemplar den 29 november. Men bara några dagar senare, den 2 december, fick den tas in på verkstad eftersom den inte tog emot laddning. Och där har den stått sedan dess.
– De ringde i mellandagarna och sa något om ett fel i OBC-enheten. De skulle kontakta huvudkontoret som måste ta beslut om den får bytas ut, säger Per-Åke Wecksell.
Han har fått en lånebil under tiden, men tycker ändå det är irriterande att inte kunna köra bilen han köpt.
– Vi valde Kia bland annat eftersom de inte verkar ha samma problem med brist på halvledare som andra märken och kunde leverera snabbt. Men nu känns det till viss del som att vi blev lite lurade. De har ju uppenbarligen komponentbrist ändå på just den här delen.
Kia och Hyundai ökade försäljningen under förra året trots komponentbristen, något som få andra märken lyckades med. Men när det gäller reservdelar verkar koncernen alltså inte komma undan.
”Nu känns det till viss del som att vi blev lite lurade”
David Lilja som är pr-chef på Kia i Sverige beklagar att bilägaren fått vänta länge på åtgärd.
– Bilen har hela tiden varit körbar, men har inte kunnat ta emot laddning. Verkstaden har försökt reparera delen men konstaterat att det inte går och sedan beställt en ny enhet. Tyvärr innebar halvledarbristen att leveransen av reservdelen blev fördröjd till den här veckan.
Vad är det rent tekniskt som inte fungerar på den här aktuella bilen?
– Enkelt förklarat så ligger problemet i delen som ser till att bilen tar emot laddning och kontrollerar laddningskontakten, vilket styrs av OBC-enheten.
Vi har uppgift om att flera liknande fall har inträffat hos många Kiaverkstäder. Hur utbrett är det här problemet bland nya Kia laddhybrider?
– Vi känner till problematiken att bilar inte kan ta emot laddning av samma orsak som i det här fallet. I de flesta fall repareras enheten och då behövs ingen ny reservdel. I det här fallet har verkstaden dock konstaterat att det behövs en ny reservdel, och vi kan bara beklaga att leveranstiden för tillfället är längre på grund av halvledarbristen.
Per-Åke Wecksell som nu haft sin bil på verkstad i över 50 dagar valde den alltså för att komma runt halvledarbristen.
– Flera försäljare på bilfirman talade varmt om att Kia var en av mycket få bilar som inte hade problemet med halvledare. Det var ju uppenbart fel. När vi fick bilen sa försäljaren att verkstaden glömt ladda vår bil. Man kanske skulle ta en fundering om etik och moral i försäljarledet. Men vad gäller verkstaden gör de så gott de kan under givna förutsättningar och håller oss uppdaterade.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 25 januari 2022 Pi skrev: Visst kan det vara…
- 25 januari 2022 Visst kan det vara så även…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.