Den stora suv-modellen Kia Sorento med plats för sju åkande har lanserats i en ny generation. Inom kort kan du läsa den första provkörningen av dieselmodellen här på Vi Bilägare, men de flesta köpare lär välja den nya laddhybridversionen.
– Jag skulle tro att 90 procent väljer laddhybriden och 10 procent dieseln. Vi tror mycket på företagsmarknaden och då är det ju ganska förmånligt att välja laddhybriden, har Kias svenska produktchef Joakim Jöhncke sagt i en intervju med Vi Bilägare.
Laddhybridsuvar börjar det finnas gott om, men det finns inte alltför många alternativ för den som behöver plats för sju åkande. Kia nämner bland andra Volvo XC90 och Ford Explorer som konkurrenter, men även Volvo XC60 och Toyota RAV4 – de två sistnämnda är dock femsitsiga.
Liten bensinmotor
Kia Sorento Plug-in Hybrid ska börja levereras tidigt 2021 och har en liten bensinmotor på 1,6 liter med turbo samt eldrift som tillsammans ger 265 hk och 350 Nm. Räckvidden på eldrift är ännu inte officiell men bilen har ett batteri på 13,8 kWh.
Nu har Kia släppt de svenska priserna för Sorento Plug-in Hybrid. Den billigaste versionen kostar 579 900 kronor och sedan finns ytterligare tre utrustningsversioner med ett merpris på 15 000–30 000 kronor per nivå.
Som jämförelse kostar sjusitsiga Volvo XC90 T8, som visserligen har en betydligt starkare drivlina, 819 000 kronor vilket innebär ett merpris på 239 000 kronor. Nya laddhybridversionen av Ford Explorer går loss på ännu mer: 820 900 kronor. Femsitsiga Toyota RAV4 kostar 499 900 kronor och den är alltså 80 000 kronor billigare.
Läs också: Kia om nya hybridsuven: Så har vi sänkt ljudnivån
Uppdatering 4/11: Kia har gått ut med nya uppgifter kring priset på Sorento Plug-in Hybrid. Priset sänks med 10 000 kr och instegsversionen kostar därmed 569 900 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Femsitsiga Peugeot 3008 finns också som laddhybrid.
@Raphael, Peugot 3008 är inte i närheten i storlek.. Peugot behöver ta fram en 4wd 5008 med hybrid för att vara med och slåss om dess kunder.
Jag tycker det här är mer rätt väg att gå med för laddhybrider, små turbomotorer som man kan köra snålt med när batteriet är slut.
Jag får inte riktigt ihop sju åkande med ” Vi tror mycket på företagsmarknaden”.
Dessa sju åkande får inte vara några jättar för att få plats, speciellt inte de längst bak. Så det handlar snarare om en bil för 5+2 eller 4+3 personer. Vilka företag har ett sådant transportbehov? Köper man inte hellre en minibuss om man som företag behöver transportera sju personer?
Nästan 600.000:- för en KIA, instegsmodellen dessutom.
Tror inte detta kommer att bli någon storsäljare direkt.
En så liten turboskrämd bensinmotor i så stor och tung bil lär inte betyda låg förbrukning vid landsvägshastighet. När hemladdningen är slut behöver fossilaren också försörja hybridfuktionen vilket kräver ytterligare drivmedel!
Mattse: Han menar tjänstebilsförsäljningen och att han hoppas bilen ska bli populär som förmånsbil.
Snett bakifrån påminner designspråket om Lynk Co.
Mattse och bgl har vettiga tankar. När jag blivit transporterad av företag har de kört minibuss det är effektivt.
Företagsmarknaden betyder naturligtvis som tjänstebil/förmånsbil till föräldrar med många barn. Företag som ska transportera folk (aka Taxi) kör inte sådana här bilar, de har ju minibussar som är mycket bättre på det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.