Nästa artikel
Kia Soul EV – rapport från provkörningen
Direktrapport

Kia Soul EV – rapport från provkörningen

Publicerad 24 februari 2014 (uppdaterad 24 februari 2014)
För första gången kommer en sydkoreansk elbil till Sverige. Vi Bilägare har som första svenska biltidning provkört nya Kia Soul EV.

I höst breddas utbudet av elbilar i Sverige, det är Kia som lanserar en eldriven variant av nya Soul. Vi Bilägares Tommy Wahlström åkte till Frankfurt för en provkörning.

Vilket är första intrycket?
– Soul är ju fyrkantig och luftig och med eldrift är den ganska mysig att åka runt med i stadstrafik. Den är tyst och ganska pigg, även om prestandan inte är i klass med BMW i3, den är snarare en konkurrent till Nissan Leaf och Renault Zoe, säger Tommy Wahlström.

Är det modellen som gör att elbilar slår igenom på bred front?
– Nja, det vet jag inte, men Kia säger att de vidareutvecklat batteritekniken. Det är fortfarande litiumjonbatterier, men de är lättare och har högre kapacitet jämfört med tidigare varianter. Men det är inga revolutioner – räckvidden är max 20 mil.

Vad blir priset?
– Priset är inte klart men Kia säger att den ska kosta ungefär som konkurrenterna och Nissan Leaf kostar ungefär 315 000 kronor med batterier, säger Tommy Wahlström.

Läs hela provkörningen av nya Kia Soul EV i Vi Bilägare nummer 5/2014 som utkommer 2 april. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul EV?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-25 07:40
Havsfidran

Synd att det är så oöverkomligt med elbilar för många av oss.
Sen är ju deras räckvidd också som fossilt drivna bilar bara teoretisk.
10.000kronor för en bil är mycket pengar för oss. Men man kan få en någorlunda hyfsad fossilt driven bil för de pengarna.
Man är inte ens i närheten av en hyfsad elbil för 10 gånger de pengarna.
Billigaste nu måste vara Denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C_Zero_64hk_ELBIL_432_MIL_AUTOMAT_52066083.htm?ca=18&w=3

#2 • Uppdaterat: 2014-02-25 08:09
Pi

Sen måste man ju säga att även denna bil verkar ha fallit i "elbils-design-fällan" - alltså med ett utseende som inte direkt ökar viljan att öppna börsen och som "bara en mamma kan älska"...:)
En av få elbilar med hyfsad (=normal) design idag och som säljs i Sverige är E-Up. Men även den är tyvärr alltför dyr i mina ögon. För de flesta är nog en elbil idag bara tänkbar som andrabil, vilket den också skulle fungera utmärkt som, om bara priset var överkomligare.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-25 16:26
scientist

Pi, Soul EV är ju identisk utseendemässigt med Soul som drivs av bensin/disel. Sen kan man ju ha synpunkter på designen som sådan men någon renodlad "elbils-design" är det ju inte fråga om i det här fallet.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-25 20:11
Pi

scientist - nästan, men inte riktigt. "Plåtblaffan" i fronten är elbils-specifik - sen vet jag inte om det leksaksblå taket också är specifikt för elbilen men snyggt är det inte. Sen kan jag hålla med om att även den vanliga Soul inte är min favorit så det är synd att Kia valde just denna udda modell som elbil. Så åter en, i mina ögon, ful elbil. Vill inte tillverkarna sälja elbilar tro ? Frågan är ställd tidigare och jag funderar själv....

#5 • Uppdaterat: 2014-02-26 12:17
scientist

Ja, grillen skiljer sig från 2014 Soul och 2014 Soul Ev. Den färgkombo som visas här är ju inte så kul men det finns andra varianter som gör den lite lättare att leva med: http://www.leftlanenews.com/kia-soul-ev.html.

Men designen på Soul är ju medvetet udda. Riktar sig nog till lite yngre målgrupper antar jag. Den bör dock vara lite mer praktisk än t.ex. Leaf och Ampera.

Avgörande är förstås prissättningen. Om den hamnar på samma nivå som Leaf så tycker jag inte att den är så intressant. Den bör hamna under 300Kkr för att vara ett intressant alternativ...

#6 • Uppdaterat: 2014-02-26 13:28
Pi

scientist - du har säkert helt rätt i din analys och inte minst den sista nämligen att prisbilden blir helt avgörande. Jag skulle nog t o m vilja säga att den måste under E-Up för att överhuvudtaget ha nån som helst chans. Visst - den är större än E-Up men likväl får inte en förhållandevis enkel Kia kosta alltför mycket. Sen får vi hoppas att dom har minst samma garantivillkor för batteriet som VW har. Men oavsett detta skall det ändå bli intressant att läsa mera om detaljlösningarna i denna bil och hur den kommer att prestera i tidnings-testerna. Trots att den är ful..:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.