Men jag hade fel. Inte ett ord sades om några aktiva unga stadsbor när den högbyggda Kia-modellen för första gången visades upp för den europeiska motorpressen.
Istället lanserades Soul som en bil för folk som är "unga i hjärtat", oavsett ålder. Det är en både klokare och mer sympatisk målgruppsbeskrivning. Särskilt som den nya Kian passar utmärkt även för äldre människor.
Bilens höga sittposition gör in- och ursteg till en enkel och smidig operation. Det är bara att vända in baken, så är man på plats. Perfekt för den som är lite stel i ryggen och vill slippa alltför avancerade gymnastiska övningar för att ta sig in och ut ur sin bil.
Bra i stadstrafik
Soul fungerar också mycket bra i stadstrafik. Kompakta yttermått och fin överblick från den upphöjda förarplatsen är guld värt i stökiga miljöer. Bilen betecknas för övrigt av Kia som en "urban crossover", så det är i första hand stan den är tänkt för.
Men Soul klarar även den dåliga vägen till sommarstugan bättre än en vanlig personbil tack vare en högre markfrigång: drygt 16 centimeter. Någon fyrhjulsdriven version för riktigt besvärliga förhållanden finns dock inte, trots den suv-liknande framtoningen.
Hur den nya Kian uppträder vid mer aktiv körning är svårare att ha någon uppfattning om. De testslingor som erbjöds vid provkörningen var inte lämpade för att utvärdera vare sig väghållning eller andra egenskaper under pressade förhållanden.
Men lite hann vi i alla fall registrera. Den elmekaniska servostyrningen är snabb, men samtidigt en aning okänslig och oprecis. Det gör att föraren har svårt att avgöra exakt vad som händer under framhjulen. En viss vindkänslighet noterades också på testrundornas motorvägsetapper.
Inte heller fjädringskomforten är hundraprocentig. Bilen är för stum och struttig för att kännas behaglig, åtminstone när den är skodd med 18-tumshjul. Det är standard på den dyrare EX-versionen. I det enklare LX-utförandet rullar Soul på 16-tumsdäck och då blir färden både bekvämare och tystare.
Snygg och prydlig
Förarplatsen är i huvudsak snygg och prydlig, med välplacerade och lättfunna reglage. Fast en miss är att ratten bara är ställbar i höjdled. Det gör det svårt att finkalibrera körställningen. Kvalitetskänslan får godkänt och de invändigt rödlackerade facken piggar upp den annars kommunalgrå standardinteriören.
Den som vill ha det lite ljusare omkring sig kan, kostnadsfritt, välja inredningsfärgen Retro Chic. Då lättas det grå upp med stora beige-lackerade partier. Den nya Kian finns även med en knallröd interiör, kallad Street Demon, men den kommer inte till Sverige.
Inte imponerande
Soul må se smart ut på utsidan, men inredningen är inte särskilt innovativ och bagageutrymmet är riktigt dåligt.
Lastvolymen under kombiluckan är bara 222 liter: en Golf rymmer drygt 350 liter. Ett antal extra stuvfack under Kians lastgolv räcker inte för att rädda situationen. Men fällda bakre ryggstöd ökar lastkapaciteten till 700 liter, men inte heller det är särskilt imponerande.
Desto bättre är utrymmet i baksätet på den 410 cm långa bilen (tio cm kortare än en Golf)
Här sitter vuxna både bekvämt och har möjlighet att sträcka på benen. Tänk om baksätet varit skjutbart, då hade man kunnat variera ben- och lastutrymme efter behov.
Kia Souls kaxiga exteriör kan ytterligare piffas upp med olika typer av stripes för den som vill sticka ut lite extra. Kunderna har dessutom elva lackkulörer att välja på och i kombination med de olika inredningsalternativ som finns är variationsmöjligheterna många.
Utrustningsnivån är bra redan i basutförandet, LX, för 152 000 kronor. Ljudanläggning, luftkonditionering, lättmetallfälgar, elfönsterhissar runt om och elstyrda ytterbackpeglar hör till det som följer med på köpet. Den mer påkostade EX-versionen kostar ytterligare 15 000 kronor.
Även säkerhetsmässigt är den nya Kian vettigt basutrustad. Standard är bland annat sex krockkuddar, aktivt pisksnärtskydd, bältesvarnare på alla fem platser och antisladdsystem.
Men hur bilens krockstruktur fungerar är ännu obevisat, eftersom Soul ännu inte har testats av Euro NCAP.
Kia Soul byggs i Korea och är först ut på en ny teknisk plattform. Bilen finns från start med två motoralternativ, där den lent arbetande och råstarka 1,6-litersdieseln är favoriten. Men den kostar 15 000 kronor mer än bensinvarianten med samma cylindervolym. Även bensinaren är för övrigt en klart duglig motor.
Senare, sannolikt inom något år, kommer Soul både med en snål miljödiesel och som mildhybrid, med en stöttande elmotor och start stopp-system.
Relaterade bildspel
Pris: Från 152 000 kr (1.6 LX bensin) till 182 000 kr (1.6 EX diesel).
Modell: Femdörrars högbyggd kombi.
Säljstart: Februari 2009.
Mått, cm: L 410/B 179/H 166 (inklusive takrelingar).
Motorer: 1,6 liter bensin/124 hk/156 Nm. 1,6 liter diesel/128 hk/260 Nm.
Tjänstevikt: 1 329 kg (bensin), ca 1 400 kg (diesel).
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Toppfart 177 km/tim (bensin), 182 km/tim (diesel). 0-100 km/tim 11,0 s (bensin), 11,3 s (diesel).
Bränsleförbrukning: 6,5 l/100 km (bensin), 5,2 l/100 km (diesel).
CO2-utsläpp: 153 g/km (bensin), 137 g/km (diesel).
Konkurrenter: Nissan Cube och Toyota Urban Cruiser (när de kommer senare i år). Just nu är det Golfklassen som ligger närmast till.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ut att vara en kaxig och trevlig låda. Synd då att man får intrycket av lågprisbygge. Lovar mer än den kan hålla med andra ord. Lite av Simca Matra Rancho, om nu nån kommer ihåg den.
Men å andra sidan, koreanerna brukar ju just hålla, som sagt...
Udrar just hur Kias nykomling skulle tåla en jämförelse med Nissan Note. Nissans bil är ju i samma stil och kommer i en uppdaterad version nu i vår.
Nissans bil är pålitlig, bränsslesål och mycket rymlig. Det vore en bra jämförade test, det!
Toyota Honda & Nissan med andra tillverkare gör förträffliga bilar men Huyndai & Kia har växt och kommer vara framtidens Toyota & Lexus--Kia=Toyota Huyndai=Lexus--Spara detta inlägg och läs det om 10-15 år =)Men just nu tycker jag inte Kia tilltalar mig men jag är nog märkessnobb.
Cool bil!!Kör just nu en Kia cerato
som är ombyggd en del..
skulle lätt kunna tänka mej soul,kört kia sen jag fick körkortet
tänker inte byta bilmärke
Kia power
Tycker med att det verkar vara en intressant burk detta :). Visserligen har jag just köpt ny bil men tänker ändå åka iväg till Kia på måndag och kika närmare på den. Dessutom håller jag helt med dig Johan. Många anser att Kia och Hyundai är skräp och visst har de en liten bit kvar, men om man ser över åren så märker man hur fort bägge bilmärkena har växt i kvalitet och rykte. Precis som japanerna på 80-90 talet. Det dröjer inte länge innan Hyundai och Kia är i framkant tror jag.
L. Jansson,
Jag trodde Kia Seoul var en liten bil innan jag såg den i verkligheten. Den är mycket större än Nissan Note tror jag, jag tror snarare den kan jämföras med Toyota Urban Cruiser och Nissan Qashai
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.