På bilsalongen i Los Angeles visar Kia upp både en Soul med förbränningsmotor och en elbil, men det är bara den elektriska varianten som kommer att säljas i Europa och Sverige med start någon gång under första halvåret 2019.
Batteriet är av typen litiumjonpolymer och ligger på 64 kWh. Det är mer än dubbelt så mycket som i föregående version som låg på strax under 30 kWh. Detta kommer såklart inverka positivt på räckvidden, men hur långt Kia Soul EV tar sig på en laddning vet vi inte än. Kia håller på att mäta detta enligt EPA-norm i USA och förhoppningsvis får vi också resultatet enligt vår europeiska körcykel WLTP inom kort. Kia berättar att batteriet är vätskekylt och detta är särskilt fördelaktigt vid snabbladdning.
Även motorns kapacitet har ökat. 204 hästkrafter är även det nästan det dubbla upp mot förra generationens 110. Vridmomentet ligger på 395 Nm.
Utseendemässigt behåller Soul sitt lådformade yttre och pekskärmen i förarmiljön är 10,25 tum i storlek och växelväljaren är ett runt vred.
Det finns inga priser fastställda än, men kommer att offentliggöras inom de närmsta månaderna.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul EV?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad jag tycker? Det enda sättet för att få en längre räckvidd är att sätta in ett ännu större blodsbatteri. Ett batteri som dels släpper ut oerhörda mängder växthusgaser vid tillverkning och dels kommer att laddas med el tillverkad av kol. Det är 1000 g CO2/kWh bara det. Elbil = kolbil.
Varför sponsras den med dina och mina skattepengar??
.
Senast jag kollade var den kolbaserade elproduktionen i norden nära 0. Så jag har svårt att hålla med om ditt påstående. Sen finns det länder som ex. USA som behöver minska andelen kolel för att elbilar skall bli renare.
@ Granlundii
All el i Europa är sammankopplad och när vår konsumtion ökar så måste vi importera. Och när de vi importerar från får ökad efterfrågan så bränner de än mer kol för att täcka. Dessutom, som om inte det skulle räcka, så är det brist på el i Sverige idag.
"Nya elbilar, nya bostäder, ny tunnelbana samt fortsatt urbanisering – Stockholm kan kommande år få stora problem att klara den ökade efterfrågan på el.
För att avvärja en framtida bristsituation hoppas myndigheten Svenska kraftnät nu att den elproduktion som ska läggas ner i Värtan får vara kvar längre än planerat – däribland kolet."
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/
Så dels importerar vi kolkraft och dels har vi egen kolkraft att ta till, när efterfrågan ökar. Och, självklart, för varje elbil som ersätter en diesel eller bensin dito, så blir det ökad efterfrågan.
.
Precis som på Niro EV blir det tydligen Kias större batteri (64 kWh) -- det är synd att Sverige inte får någon av deras elbilar med det mindre batteriet, som säkerligen hade varit tillräckligt för många.
Visst importeras smutsig el i liten mån, du får gärna hitta en siffra, jag är säker på att det är en mycket liten del av totala elkonsumptionen i Sverige. Dessutom blir elen allt renare i övriga Europa också, lite synd förstås att vissa länder prioriterar att stänga kärnkraftverk istället för kolkraftverk. Men att utgående från att vi importerar lite kolel påstå att elbilar är rena kolbilar är kraftigt överdrivet.
Oavsett om vi använder smutsig el eller inte så blir ju luften i innerstaden betydligt bättre med fler elbilar.
@Granlundii
Varje gång någon byter från en vanlig bil till en elbil så ökar konsumtionen. Det är den ökade konsumtionen du skall titta på. Den kan bara täckas på ett sätt: Antingen genom att importera smutsig el eller genom att köra kolkraften som finns lokalt i Sverige.
"I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft
Detta från folk som jobbar i branschen.
.
Klarsynt, det finns ett tredje alternativ också, att öka produktionen av förnyelsebar el. Men hej, det gör vi redan!
https://www.energivarlden.se/artikel/sveriges-elproduktion-gar-pa-hogvarv/
Klarsynt, du får gärna utveckla det där med blodsbatterier lite och på vilket sätt det är kopplat just till batterier i elbilar? Och både vad gäller blodsbatterierna och påståendet om koldioxidgenererande batteritillverkning kan du väl specifikt visa vad modern tillverkning, exempelvis Teslas Gigafactory som är ett exempel från den verkliga världen, har för miljöpåverkan? Och du är förstås väl medveten om vilka fantastiska förhållanden som råder inom oljeindustrin, inga arbetsmiljöproblem där inte - alldeles särskilt inte hos småproducenterna kring Persiska viken. Man ser det man vill se, eller hur var det?
Även om jag ifrågasätter att elbilar skulle vara sämre än fossildrivna fordon så kan jag också ifrågasätta elbilarnas positiva inverkan på klimatpåverkan i stort. Att gå från fossildriven bil till elbil skulle kanske minska min bils utsläpp med 20%. Min bils utsläpp står för kanske 20% av min totala klimatpåverkan, alltså har jag totalt minskat min klimatpåverkan med 4%. Känns inte som att jag har gjort nån jättestor insats, kan jag tycka.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.