Kia beskriver själva nya Pro Cee’d GT som den mest prestandafokuserade bilen tillverkaren någonsin byggt. Den 1,6 liter stora turboladdade motorn ger 204 hk och 265 Nm. 0-100 km/tim ska kunna avverkas på 7,7 sekunder. En 6-växlad manuell låda är standard.
Nu i augusti börjar Kias nya prestandamodell säljas i Sverige och den kommer att finnas tillgänglig med tre olika utrustningsnivåer. Den billigaste varianten, som heter endast GT, kostar 219 900 kr. Väljer man versionen som kallas GT Plus får man betala 249 900 kr, men då får man också navigation med backkamera, nyckelfritt system, xenon-ljus och panoramaglastak.
Vill man ha ännu mer kan man försöka satsa på GT First Edition, som kostar 259 900 kr. Denna har förutom den utrustning som ingår i GT Plus också speciella fälgar, numrerade instegslister och en exteriörfärg som kallas Deluxe White. Bara 70 exemplar av denna kommer till Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Pro Cee'd GT?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märklig prissättning när en fullsmetad vanlig Ceed är dyrare!?
Som jag redan har sagt flera gånger tidigare så tror inte jag på en dyr Kia.
Kia bör tillhöra de absolut billigaste bilarna om de skall kunna fortsätta sin framgångs-saga.
Eller så jobbar de sig upp som alla andra. "Mellansegmentet" med Focus, Megane osv lär vara större än budgetsegmentet. Samt att man tjänar mer pengar per bil där.
Ser ut som en trevlig bil hur som. Förutom de konstiga dimljusen. :P
Tja - vilket märke vill bli förknippat med begreppet "budget" ? Inte ens tidigare "nuftiga" Skoda är ju längre (prismässigt) ett budget-märke. Dacia är väl ett av få märken som kan platsa in om man tittar på prisbilden på sortimentet i sin helhet. Kanske också Renault i viss utsträckning eftersom dom jämt har extrapriser...:) Pratar vi mellansegmentet specifikt så är väl också Focus en bil som ofta säljs till tämligen överkomliga priser - om man väljer det Ford valt att lagerhålla vilket aldrig verkar vara bilar med det säkerhetspaket som finns inkl autobroms. Märkligt att Ford kastat bort den konkurrensfördel dom hade under ett par år genom att inte standardutrusta de svenska bilarna med det paketet.
Med den prislappen får man nog anse den vara billig och med Ceed har man också börjat tvätta bort budgetstämpeln. Skoj med en så pass billig GT-variant även om 265 Nm verkar vara i det tunnaste laget, den 6-växlade lådan får nog användas flitigt.
Att växla är väl en del av nöjet med ;) Lagom snabba bilar där man får jobba för att maxa bilen är roligast tror jag. En bil som är toksnabb så man måste hålla igen är inte skoj i längden.
Det som är intressant är inte effekt utan vridmoment. Det är därför en diesel ofta känns mer kraftfull än en bensinmotor. Jag misstänker att maximalt vridmoment för Kia'n kommer vid ett högt varvtal och man därför måste ligga på höga varvtal för att få njutningen.
Min bil har (hade eftersom jag har låtit modifiera den) max effekt 230 hk och max vridmoment 350 Nm, d.v.s. vridmomentet kommer vid ett betydligt lägre varvtal eftersom effekt bara är vridmoment multiplicerat med varvtalet.
Jag tror ändå att den nya Kia Cee'd GT kommer att vara en skoj bil att köra.
Det eviga abret dock - hur svårt kan det vara att släppa prestandaversioner av bilar med fyra dörrar? GT handlar ju inte om så mycket mer än hjulupphängning och motor, kan inte vara så dyrt att göra det paketet för både 2 och 4-dörrarskarossen.
Det finns med 4 dörrar - Subaru
Ah. Och Mazda3 MPS. Och Golf GTI. Men sen tar listan slut :P
Det som är intressant för en bils prestanda är effekten. Vridmomentet ger bara en indikation på hur effekten levereras.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.