På fredagen presenterade Kia den för Sverige nya modellen Optima vid Svenska Bil i Segeltorp, strax utanför Stockholm. Bland de inbjudna fanns det sydkoreanska märkets nuvarande kunder, men också en grupp som tidigare valt Saab.
Kia Optima har funnits i ungefär ett år i USA och Sydkorea, men kommer till Sverige först i mars. Priserna börjar från 260 000 kronor. Själva ser Kia modellen som en entrébiljett till den viktiga tjänstebilsmarknaden.
Vi Bilägare fick en pratstund med svenske produktchefen Mauritz Larsson.
Vilka är era förväntningar?
– Förväntningarna är stora. Vi har ett mål att sälja cirka 600 bilar i år och vi tror att vi kan överrösta det ganska omgående och förhoppningsvis kan vi nå 1 000 bilar.
– Jag tror att vi kan ta en hel del Saabkunder. För vad ska de titta på nu?
Optima är en sedan. Är kombin på väg?
– Ingen kombivariant kommer innan en helt ny bil kommer och den kommer dessvärre inte förrän 2015. Så ingen kombi innan dess, tyvärr.
Varför dröjer det?
– Anledningen är att endast Europa vill ha en kombi. Sedan finns inga produktionsplatser för en kombi. Den skulle först byggas i USA, men det var innan de beslutade att nya Hyundai Santa Fe (Kia och Hyundai ingår i samma koncern, reds anm) skulle byggas i fabriken i Georgia.
Men kombin finns redan i dag, om jag förstått allt rätt?
– Det finns prototypbilar, ja, jag har själv klämt och känt på den.
Koncernkollegan Hyundai säljer i40 som kombi. Vad tycker du om det?
– Vi är ju ett kombiland så vi vill ju verkligen ha en kombi, men man ska också ta i beaktande att det Optima och i40 har gemensamt är motor och växellåda, inte bottenplatta. De har egentligen inget gemensamt, man tror att det är samma bil, men det är inte det. Optima har en plattform från amerikanska Sonata, i40 har en helt egen plattform, den bilen är mycket lättare än vår bil och därav får man ned CO2-utsläppen mer än vad vi får.
Varför finns inte Optima som miljöbil?
– Optima ligger på 128 g/km och uppåt och den är framtagen utanför Los Angeles för den amerikanska och koreanska marknaden och de har inte samma stränga krav som vi har i Europa. Kia har försökt göra om Optima för att komma ned till 120 g/km, självklart har man försökt göra det, men misslyckats på grund av att bilen är för tung, bottenplattan väger för mycket. Men när en uppdatering av bilen kommer inom ett par år så kommer Optima garanterat att klara den gränsen. Då har vi å andra sidan säkert fått nya regler.
Ni tappar ett säljargument.
– Vi tappar ett stort säljargument, det gör vi ju. Många företag kräver ju att bilarna ska vara miljöbilar. Självklart hade vi hoppats att vi skulle få en bil under 120 g/km, men dessvärre klarade man inte de kraven, så det är ju lite osis för vår del.
Start/stopp är inte standard. Varför?
– Med start/stopp kommer CO2-utsläppet ned från 133 till 128 gram/km, men då skulle priset för bilen gå upp cirka fem tusen kronor. Och jag tror inte att kunden är beredd att betala om bilen inte blir miljöbil. Vi väljer därför bort stopp/start för att kunna hålla ett attraktivt pris i stället.
Varför ska man köpa en Optima?
– För att den är så fantastisk snygg att titta på, jag som haft en Optima i tre månader märker att mer eller mindre alla vänder sig om när man kommer med den. Sedan är den jättetrevlig att köra, man har varligen lyckats med den här bilen. Det är inte för inget man lyckats sälja 300 000 bilar sedan lanseringen för ett år sedan.
Läs också:
Provkörning: Kia Optima (2012)
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför kan inte Kia erbjuda riktigt miljöalternativ? Etanol eller biogas! Och varför kan inte en motorjournalist fråga efter förnyelsebara miljöbränslen? Varför alltid detta tjat om 120 gram där fossil diesel döljer sig bakom. Vi vill inte ha dieselbilar som är miljöklassade efter en orealistisk körcykel med mycket högre verklig förbrukning. Dessutom höga utsläpp av hälsofarliga kväveoxider och partiklar.
Verkar trevlig, skulle absolut kunna köpa denna bil... malda etanol?? Finns ju ingen marknad för det... Finns nästan bara marknad i Sverige och där tappar etanolen också kunder.
Peugeote-Pär, etanol är förnyelsebart och ett mycket bättre miljöalternativ än diesel. Miljöbilsreglerna gynnar dieselbilar men förhoppningsvis tappar dieselbilen sin miljöbilsklassning nästa år. Att ens nämna miljö och diesel i samma mening gör ont. Tyvärr har många valt en dieselbil med rent felaktiga argument, som till stor del spridits av motorjournalister och bilförsäljare som inte är sena att hänga på "trenden". Problemen med dieselbilens framfart har väl ingen missat som följer debatten.
:-) Saab köper man väl pga turbo-prestandan, men här nämns ju inte ens vad bilen går för, bara att den inte klarar 119 gram.
Saabs recept var miljövänligt med bibehållen prestanda, först etanol-turbo och sen 119 grams-diesel med 180 hk. Och för min del kombi.
Men den ser snygg ut.
Varför? Kia erbjuder inget som SAAB gjort.
SAAB köparna var ute efter bilkänsla, prestamda framför komfort salt god service mm.
Kia är en dussinbil som köps som ett färdmedel i stället för buss eller tåg.
Ända likheten med SAAB är att den har vita ljus frammåt och rösa bakåt...
Tror och hoppas att inte att så många Saab-ägare är intresserade. KIA's slätstrukna och menlösa karaktär är nog raka motsatsen till vad en inbiten Saab-ägare vill ha: Något med karaktär som visar att man aktivt väljer sitt märke och inte bara följer strömmen.
Jag tippar att Subaru, Honda, Citroen kan locka. Kanske t o m att någon djärv väljer Alfa! De mindre modiga Saab-ägarna väljer väl VW/Audi eller Volvo, knappast koreanskt.
Men etanolen har ingen marknad, åk tex ut i Europa och du kan ju nästan inte tanka etanol på något ställe... Etanolen är bra på många sätt men absolut inget att satsa på och det märker man ju att det inte är något att satsa på.
Men kia säljer 2 500 000 bilar om året (skulle tagit saab 25 år att sälja den mängden bilar ) nu tillverkar saab 0!!!. I Trollhättan står det still medans kia har det omvända problemet att bygga flera fabriker så de kan tillverka den mängden bilar som skulle kunna säljas.
Tror faktiskt det för kia är helt ointressant om de få köparna av saabbilar skulle välja kia. Kia säljer sina bilar ändå!!
Kia (hyundai) måste gjort något bra att kunna växa på det viset medans saab (gm) stått o stampat o bara tittat på
Men siggeNn det kanske hade varit bra om saab kunnat locka till sig så många kunder så de kunnat fortsätta tillverka bilar o inte behövt vara i det läge de är i nu! Man kan ju tillverka värdens bästa bil men går det inte sälja så är det ju som det är med det.
Lämna sverige o man kan säga att saab slutar existera på vägarna!
siggeNn har du läst frågan? Vad tycker du om kia optima?
Sen är det ju klart att för kia i sverige är det intressant om de kan locka till sig några tidigare saabkunder men för kia globalt så är detta helt ointressant Spelar nog ingen roll för dem om några kunder av en av värdens minsta biltillverkare saab (kanske den minsta)skulle välja kia!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.