Kia har börjat med ett nytt formspråk och i en intervju med Autocar berättar han mer om framtidens suvar. Karim Habib var tidigare designer på Audi och numera för Kia menar att framtidens suvar kommer se väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Precis som människor tröttnade på MPV:er kommer de tröttna på dagens suvar menar han.
En av anledningarna han ser till suvens fall är att det egentligen är lättare att anpassa formerna på en bil med en elektrisk drivlina. Vilket innebär att man inte är lika låst till ett visst formspråk.
– Om vi lyckas skapa suvar där det känns som att de gör framsteg, då tror jag de kommer överleva, säger Karim Habib, chefsdesigner på Kia till Autocar.
Tidigare i år gjorde även Citroëns vd Vincent Cobée ett uttalande om att suven kommer försvinna. Han menar att det är den elektriska drivlinan som kommer ta död på den. Han pekar på sedaner som kallas för suvar för att de är lite högre och menar att det är ett tecken på att de redan är döende.
De aspekter Vincent Cobée tror kommer påverka framtidens suvar är aerodynamiken, storleken på batteriet och vilka utrymmen man faktiskt behöver. Han menar att vi borde ha bilar med mindre batterier, lättare karosser och att vi ska köpa bilar utifrån hur vi faktiskt använder dem.
”En kärlek för det autentiska är en del av det”
Citroëns vd gör en liknelse mellan att köra en stor suv till jobbet med att ta en stor vandringsryggsäck.
– Går du till kontoret med en sådan ryggsäck? Svaret är nej. Så varför skulle du åka till kontoret med en bil som har ett batteri på ett ton? säger Vincent Cobée till Auto Express.
Kias designchef Karim Habib ser gärna att vi går mot en design med mer fokus på praktikalitet. Han nämner Jeep Wrangler och Land Rover Defender som fordon han inspireras av.
– En kärlek för det autentiska är en del av det. Och den andra anledningen är att elsuvar nu försöker vara superströmlinjeformade, så vi ville försöka att inte göra det, säger Karim Habib.
Deras nya formspråk går att hitta i modeller som Sportage, Sorento, EV6, EV9 och EV5. Citroën visar även sin idé av det nya formspråket i konceptbilen Oli.
– Om vi håller oss till suvlådor tills 2030 och upptäcker att det inte finns någon kund, då kommer det vara ett hårt fall… Du vill inte vara den sista som lämnar dansgolvet, säger Vincent Cobée till Auto Express.
Båda biltillverkarna verkar vara inne på en ganska boxig praktiskstil. Är det framtiden tro?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.