Bilar blir hela tiden större, tyngre, och mer komplicerade. Sedan 70-talet, då genomsnittsbilen vägde långt under ett ton, har bilar lagt på sig ordentligt. I dag väger en ny bil i genomsnitt över 1 400 kilo, och det är inte ovanligt att större suvmodeller väger uppemot 2,5 ton.
Samtidigt finns det många bilköpare i världen som väljer bort eldrivna alternativ eftersom de är för dyra.
Det är med dessa två tankar i bakhuvudet som Citroën tagit fram sin nya konceptbil Oli. Trots den oortodoxa designen har den utformats med fokus på enkelhet, hållbarhet, låg vikt och lågt pris.
Oli är en eldriven, fyrsitsig pickup ämnad för storstadsbor. Med en batterikapacitet på 40 kWh ska den kunna gå 40 mil mellan laddningarna.
Det innebär en förbrukning på 1 kWh per mil – hälften så mycket som en genomsnittlig elbil i dag. Detta ska inte minst vara möjligt tack vare den låga vikten – bilen väger inte mer än 1 000 kilo.
Tanken är att bilen ska erbjuda det som behövs, men spara in på allt annat. Vindrutan är exempelvis helt upprätt. Detta gör inte luftmotståndet någon tjänst direkt, men det minskar mängden glas som behövs samtidigt som mindre solljus tillåts tränga in i kupén, vilket sänker klimatanläggningens energiförbrukning.
Luftmotståndet har enligt Citroën inte så stor betydelse – bilen är gjord för att användas i stadsmiljö, och toppfarten är oavsett bara 110 km/h.
Sparsamheten går igen på insidan. Dörrarna saknar ljudisolering, kablar och inbyggda högtalare, vilket sparar sju kilo per dörr. I stället för en inbyggd ljudanläggning har bilen löstagbara bluetooth-högtalare och en smartphone-docka, vilket ska spara ytterligare 250 kilo. Sätena består bara av åtta olika delar, vilket enligt Citroën är 80 procent färre än i en genomsnittlig suv. Detta reducerar komplexiteten, och gör bilen billigare.
Den främre huven, taket och sidorna på lastutrymmet är gjorda i korrugerad papp inkapslat i glasfiber. De är därmed lätta, men fortfarande så starka att de går att stå på.
Som med de flesta konceptbilar är Oli en överdriven designstudie som aldrig kommer att sättas i produktion. Men vissa av de finesser som tar form här kan komma att användas i framtida modeller.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 3 oktober 2022 Cactus var lätt och…
- 3 oktober 2022 40-talisten skrev: Vill vi…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.