Kia har visat upp nya elbilsmodellen EV6 som börjar levereras till svenska köpare i september. Den konkurrerar med bland andra Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Volvo XC40 – samt ”syskonmodellen” Ioniq 5.
Vi Bilägare fick en pratstund med Ioannis Roussis, marknadschef på Kia Motors i Europa. Du kan lyssna på intervjun i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast eller i spelaren ovan.
– Det finns vissa saker som sticker ut med bilen. Det viktigaste är plattformen och elektroniken som döljer sig under karossen, säger han, och beskriver bilen som en ”sportcrossover”.
– Den har lite högre markfrigång och den ger en sportig körupplevelse, både i grundversionen och i GT-modellen.
Bilen är utvecklad för eldrift från början, så det är ingen ”efterkonverterad” bil där eldrivlinan är en eftertanke.
– Den tydligaste fördelen som märks är innerutrymmena. Golvet är plant och den nya plattformen möjliggör längre axelavstånd vilket också ger bättre utrymmen, bland annat för benen. Det finns även ett främre bagageutrymme, eller ”frunk” med gott om utrymme.
”Den tydligaste fördelen som märks är innerutrymmena”
En egenhet med bilen, som den även delar med koncernsyskonet Ioniq 5, är att den kan ladda ”åt båda hållen”. Förutom att ladda upp batteriet (10–80 procent på 18 minuter, tio mil på 4,5 minuter och en laddeffekt på upp till 239 kW) kan uttaget även ge ström åt exempelvis campingprylar med hjälp av en adapter.
– Bilen kan ge upp till 3,6 kW vilket räcker för de flesta hushållsapparater, till exempel lampor eller grillar när man campar. Och du kan retas med dina kompisar som har någon annan elbil med mindre batteri genom att hjälpa dem ladda batteriet.
Infotainmentsystemet kompletteras av fysiska knappar och vred, något som särskilt kommer uppskattas av vissa köpare som ogillar pekskärmar. Kia är inte rädda för buggar.
– Vi har testat bilen i många månader. De buggar som fanns i början har arbetats bort.
På den svenska marknaden tar Kia bara in EV6-modellen med det stora batteripaketet.
– Vi har försökt med e-Soul att erbjuda ett mindre batteri och det är fortfarande stora batteriet som kunderna vill ha. Tittar man på andrahandsvärde och annat så är det enbart stora batteriet som gäller, säger Joakim Jöhncke, produktchef på Kia Motors i Sverige
Kias svenska vd Peter Himmer tror att begreppet ”premium” kan får en annan innebörd framöver.
– Det blir jättespännade att slåss med de nya premiumtillverkarna. Premium blir det som ligger i teknisk framkant snarare än varumärket i sig. Jag är personligen övertygad om att Kia EV6 kan slåss med vilken premiumkonkurrent som helst.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.