Börjar säljas i april och ska klara upprepade snabbladdingar.
Nya generationen av Kia Soul kommer endast som elbil i Sverige. De svenska bilarna utrustas det stora batteripaketet på 64 kWh. Bilarna är framhjulsdrivna och motorn har en effekt på 204 hk (150 kW) och 395 Nm. Enligt nya körcykeln WLTP är räckvidden 45,2 mil och Kia beräknar att förbrukning vid blandad körning bör ligga på 15,7 kWh per 100 kilometer.
Vid snabbladdare tar det ungefär en timme att ladda från 20 till 80 procent. Litiumjonpolymerbatteriet är vätskekylt och tack vare detta kan man snabbladda upprepade gånger utan problem. Utseendemässigt liknar bilen sin föregångare med sin lådformade kaross. Bilen har vuxit 5,5 centimeter på längden. Kia e-Soul har multilänkbakaxel och ingenjörerna ska ha vässat på köregenskaperna så att den har blivit mer bekvämt att köra än förut. Bland säkerhetssystemen finns som standard adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, nödsamtsalsfunktionen eCall och autobroms som upptäcker fotgängare och cyklister.
E-Soul får Kias nya UVO-teknik för sammankoppling av smartphone och infotainmentsystem. Det finns också en speciell UVO-app till mobilen där ägaren kan kolla batteristatus och styra laddning, samt få uppgifter om bilens position. De svenska priserna är inte bestämda ännu. Bilen börjar säljas i april.
Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Soul?
Vid snabbladdare tar det ungefär en timme att ladda från 20 till 80 procent. Litiumjonpolymerbatteriet är vätskekylt och tack vare detta kan man snabbladda upprepade gånger utan problem. Utseendemässigt liknar bilen sin föregångare med sin lådformade kaross. Bilen har vuxit 5,5 centimeter på längden. Kia e-Soul har multilänkbakaxel och ingenjörerna ska ha vässat på köregenskaperna så att den har blivit mer bekvämt att köra än förut. Bland säkerhetssystemen finns som standard adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, nödsamtsalsfunktionen eCall och autobroms som upptäcker fotgängare och cyklister.
E-Soul får Kias nya UVO-teknik för sammankoppling av smartphone och infotainmentsystem. Det finns också en speciell UVO-app till mobilen där ägaren kan kolla batteristatus och styra laddning, samt få uppgifter om bilens position. De svenska priserna är inte bestämda ännu. Bilen börjar säljas i april.
Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Soul?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En klar förbättring av en redan praktisk bil, även om bakpartiet blev lite väl överdesignat.
Och äntligen kommer uppkoppling till Kia/Hyundais bilar i Europa med!
Ser intressant ut -- det här är väl så nära en el-Skoda Yeti man kan komma i nuläget? :-) Yttermåtten på bilen utnyttjas närmast till max!
Litet mer info här: https://teknikensvarld.se/kia-e-soul-officiell-med-over-45-mils-rackvidd/
Trevligt att det kommer fler bilar i vettig storlek. Om priset vet vi dock inget Synd att den är så ful.
1700 kg, det var mäktigt för en liten bil. Bra prestanda, 7,6 till 100.
Batterier väger! Undrar vad Volvo elbilar kommer att väga?, tror inte på under 2200 kg. Det lär bli trippel fel, ineffektiv kaross (tung och icke aerodynamisk), behöver mer energi vilket leder till större batteri vilket ger en mycket tyngre bil...
Den var inte vacker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.