Många biltillverkare verkar ha blivit överraskade av hur många köpare i Sverige och Norden som vill ha dragkrok. Det är inte så vanligt i andra länder, men här värdesätter bilköparna möjlighet att kunna dra släp.
När det började dyka upp vettigt prissatta elbilar på marknaden för några år sedan gick bara ytterst få av dem att få med dragkrok. Men nu blir de fler och fler.
Kia meddelar att nybyggda exemplar av elbilen e-Soul (modellår 2021) kommer kunna utrustas med dragkrok. Det handlar däremot inte om någon tunglastare. Kia e-Soul får bara dra 300 kilo, vilket knappast räcker till en husvagn, men som ändå fungerar för exempelvis en cykelhållare eller ett lättare släp.
Som jämförelse kan Tesla Model 3 dra upp till 1 000 kilo medan Polestar 2 och Volvo XC40 kan dra 1 500 kilo. Skoda Enyaq klarar en dragvikt på 1 200 kilo medan Hyundai Kona Electric precis som Kia e-Soul klarar 300 kilo.
Läs också: Kia e-Soul blir billigare – kommer med kortare räckvidd
Trefasladdning
Det går inte att eftermontera dragkrok på äldre Kia e-Soul. Eventuellt dyker det även upp dragkrok till Kia e-Niro, men det är inte bekräftat ännu.
I juni meddelade Kia att e-Soul även lanseras med ett mindre batteripaket på 39 kWh och en räckvidd på knappt 28 mil. Då börjar priserna på 396 900 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor.
Den dyrare modellen som kostar 444 900 kronor före elbilspremien har ett 64 kWh-batteri med 42 mils räckvidd.
Modellår 2021 av Kia e-Soul får även trefasladdning, och dessutom införs ett exteriört ”suv-designpaket” som ska ge ett tuffare intryck med plastpaneler på sidorna.
Paketet innehåller även röda kontrastsömmar till läderklädseln och finns till utrustningsnivån Advance Plus. Priset hamnar då på 480 900 kronor med 64 kWh-batteriet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.