Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch kom med ett kontroversiellt uttalande i SVT:s program Agenda tidigare i oktober.
Uttalandet tolkades av många som att det inte finns några nya elbilar för under en miljon kronor.
– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.
Kritiken lät inte vänta på sig. Från olika håll fick Ebba Busch svar på tal om hur många olika elbilsmodeller som finns med lägre prislapp än så.
Nu förklarar KD-ledaren tillsammans med trafikutskottets andre vice ordförande Magnus Jacobsson hur tankarna bakom uttalandet gick på sajten Altinget.
”För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil med fyrhjulsdrift och dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad”, skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson.
De fortsätter:
”Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil krävs förmodligen Tesla Model X.”
Den kostar i nuläget 1 019 170 kronor.
Det är sant att utbudet av elbilar med dragkrok och fyrhjulsdrift i skrivande stund är litet. Flera nya modeller är dock på ingång och på begagnatmarknaden är priserna lägre.
Kritikerna hävdar dessutom att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov framöver – det kanske inte är rimligt att alltid åka runt med en fyrhjulsdriven, stor och tung elbil med dragkrok utan istället använda ”bil efter behov” med hjälp av exempelvis bilpooler.
Foto Ebba Busch: Johan Wessman/News Øresund/Creative Commons
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Egentligen behöver ingen fyrhjulsdrift, ett mode enbart.
Nej, nej, nej!
Råd 1 a:
När du trampat i klaveret - stå still!
(annars kommer bara fler falska toner!)
Alternativet till en Model X enligt KD ledaren är med andra ord en BMW X7a...
Jaha, då har KD missat alla de elbilar som är större än småbilar och ändå fungerar för en familj och som kostar mindre än en Model X. T ex Peugeot e-2008 och Opel Mokka E, Kia Niro, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, VW ID.3. Alla dessa ligger på under 500 000 kr. Det är även flera andra på ingång nu.
Att Tesla Model X är det enda som finns i KD:s värld säger mer om KD än om elbilsmarknaden idag.
Brukar inte skriva politikerfientligt, men jag måste säga att hon verkligen trampar riktigt snett. Många politiker äger knappt en bil, eller så är det en riktigt gammal bil som knappt används, enligt flera artiklar från de kända kvällstidningarna. Det är riktigt sorgligt att hon är en del av beslutsmakten som lägger nivån på bl.a bonus-malus., bensinskatt m.m.
De sjunker i förtroende när sådana uttalande kommer.
Vem kan eller har lust att ens lägga 500k på en elbil i som bäst Golf-klasen? Väldigt många familjer har inte råd med det, vare sig de bor i stan eller på landsbygden. Så i grunden har Ebba Bush helt rätt.
Styggavargen, ska vi inte förutsätta att samhället går framåt? BNP har ökat mycket sedan 80-talet och familjer ska alltså knappt har råd att ha en vettig bil, inte ens de som verkligen behöver det. Fråga dig i stället vart alla pengar som vi slavar ihop tar vägen...
Många familjer skulle klara sig på mindre bilar, det är endast en bekvämlighetsfråga. När jag var liten på 80-talet hade vi (4 st i familjen) en Opel Kadett D (1980-1984)... den var 4 meter lång, bredd på 1,64 meter och höjd 1,38 meter. Den var otroligt snål, ca 0,5 liter/mil i bensin. Kolla in måtten mot dagens bilar. Denna bil körde vi varje vinter till Sälen med (60 mil) med en takbox på taket. Idag klagar vi på bilar som är 1,45 meter höga.. "man sitter på golvet" osv..osv...osv.. jag vet att ingen klagade på våran Opel, det enda problemet med den...som var irriterande var att förgasaren hängde sig ibland, man var tvungen att öppna motorhuven och knacka försiktigt på den så gick den igång. Sedan var bilen i sanningens namn ingen raket, 75 hk.
Med detta i åtanke, kanske man borde inse vilka löjligt höga krav vi har på en vanlig personbil idag. Det måste vara fyrhjulsdrift och annat tjafs. Under 80-talet var det typ 2 meter snö i Sälen, vi kom alltid fram med våran lilla Opel...inga problem. Det behöver inte vara så invecklat, men människor har med tiden blivit otroligt invecklade och extrema. Möjligt jag är lite gammalmodig, men jag väljer hellre en "low tech" bil som bara funkar, än dyrare saker som folk vill sno och förstöra för mig. Jag vill ha det enkelt, varför göra det svårare än det är? Idag har bilarna 1000 prylar för att vi inte skall krocka, men vad hjälper det? Ingen idag kan framföra sin bil säkert.... igår var det 18 bilar i seriekrockar mellan Lund och Malmö...hur många hade nya bilar?
Givetvis är Ebba ute och cyklar, förblindad tack vare sin livsstil och väljarna hon skall representera som inte har samma standard som henne. Är det hennes fel? Antagligen inte, hon är bara överbetald. Jag tror jag skrev detta i en annan artikel, men folk som har råd att köpa ut vettiga elbilar väljer "premium märken" och SUV:ar och allt annat som i realiteten är modeller med stor miljöbelastning. När ledare för samhället är "förblindande" och inte gör saker för samhällets bästa...går det inte att påverka saker till det bättre. Inte kommer klimatet bli bättre, det är de som har makten och pengarna som är beroende på exploateringen. Om du kommer en dag och pekar finger åt dem, du måste sluta profitera på naturresurserna... vad kommer de att svara dig? Nähä...du vill inte ha jobb, hmm...jag menade inte så... och sedan fortsätter det i samma stil. Ingen är beredd att ändra livsstil eller minska användningen av el, vatten och resurser. Mina herrar, det är KÖRT!
Tycker ändå det mest uppseendeväckande är de så kallade kritikerna som föreslår Bilpool på landsbygden och att man ska tänka på sitt transportbehov. Det är väl ändå på landsbygden som transportbehovet är som störst?
Visar ju verkligen att dessa kritiker lever i en fantasivärld. Ta valfri mindre kommun där tätorten huserar typ 5-6k invånare och kommunen totalt 18-20k invånare. Bilpool funkar inte där. Eller skall det finnas Bilpooler p på varannan gård? Eller bara i centrala tätorten. Ska folk cykla 1-2 mil till tätorten för att hyra en VW Up som ger 8 Mils verklig räckvidd vintertid. Tror inte det.
Bilpool funkar enbart i storstäder bland människor som inte har ett så stort transportbehov, tex Södermalm i Stockholm, där majoriteten rör sig inom Södermalms gränser.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.