Under 2022 anmäldes 7 791 katalysatorer i Sverige. Det är en ökning med två procent jämfört med året innan, uppger branschorganisationen Larmtjänst.
Samtidigt har stölder av andra typer av bildelar fortsatt att minska. Sedan den kraftiga ökningen av katalysatorstölder år 2020 för Larmtjänst separat statistik över dessa och stölder av exempelvis strålkastare och krockkuddar.
Under 2020 har skadekostnaderna för katalysatorstölder minskat något jämfört med tidigare år, trots att antalet incidenter ökat. Med övriga bildelsstölder råder motsatsen – här har försäkringsbolagens kostnader i stället ökat från 170 miljoner kronor år 2021 till 195 miljoner förra året.
Det är alltjämt Toyota som drabbas hårdast av katalysatorstölderna. 47 procent av alla stulna katalysatorer kommer från Toyotabilar. Hybridmodellen Prius av årsmodell 2004–2010 är särskild drabbad. Även Volvobilar av årsmodell 1990–1999 är överrepresenterade.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 23 januari 2023 Att dessa märken är…
- 23 januari 2023 Är det ingen som undersöker…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.