Det är åtta år sedan första generationen Fisker Karma började säljas i Sverige, men även om den i dag näst intill bortglömda modellen hade intressant teknik under skalet blev det knappast någon försäljningssuccé.
Fisker Karma var en elbil med räckviddsförlängare i form av en 2,0-liters turbomotor från General Motors. Fisker gick dock i konkurs 2013 men återuppstod strax därefter under namnet Karma Automotive.
Nu återlanseras Karma Revero, som modellen heter i dag, hos fem europeiska återförsäljare, varav en av dem finns i Sverige. Bara 70 exemplar av Karma Revero ska komma till Europa. Prislappen ligger på 150 000 euro inklusive moms vilket motsvarar knappt 1,6 miljoner kronor.
Två nya versioner på gång
Vid sidan av Karma Revero kommer en ny version kallad Revero GT som istället har en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor från BMW och ett batteripaket på 28 kWh. Den modellen kommer nästa år.
Karma ska också börja sälja en helt eldriven version kallad Revero GTE under 2021. Modellen ska ha 65 mils räckvidd men prislappen är ännu inte officiell.
Den svenska återförsäljaren, Callisma, har dock inga uppgifter om vad Revero GT eller Revero GTE ska kosta.
"Just nu lanseras bara Karma Revero i EU. Vi har ingen mer information om de framtida produkterna mer än att de också ska komma till EU", skriver Callismas vd och ägare Fred Mannerfelt i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Byggs i USA
Amerikanska Karma Automotive ägs av kinesiska Wanxiang Group och hoppades teckna fler återförsäljare i Europa under Genèvesalongen, som dock fick ställas in på grund av coronaviruset. Nu ska lanseringsplanen ta fart igen.
Karma Revero byggs i märkets egen fabrik i Kalifornien. Bilen är ett alternativ för köpare som vill ha något mer praktiskt än en Aston Martin men samtidigt exklusivare än Tesla Model S, enligt försäljningschefen Rogier Kroymans.
– Det här är en bil inte bara för folk som vill säga att de kör elbil av miljöskäl, utan också för dem som älskar bilen för att den är så snygg, säger han till Automotive News.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Högt pris! Och vad får man för det?
Carl: en bra karma kanske? ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.