Lyxbilstillverkaren väljer bort vätgas och tankar träsprit istället.
Karma Automotive ska tillsammans med danska Blue World Technologies utveckla och testa ett bränslecellssystem för framtida personbilar och lätta transportbilar.
Tekniken ska integreras i Karma Automotives elbilsplattform och testas i prototyper av modellen GS-6. Försöken ska genomföras i både USA och Danmark de kommande månaderna.
Vad som är speciellt är att fordonet inte tankas med vätgas, utan med metanol som sedan omvandlas till vätgas som driver bränslecellssystemet. Enligt Blue World Technologies är en elbil som drivs av metanolbränsleceller lika bekväm att tanka som att fylla på bensin i en bil med förbränningsmotor.
Metanol kallas också för träsprit och dess fördelar är att den är mer lätthanterlig än vätgas, den kan med enkelhet lagras och transporteras och är färdig att använda i dagens infrastruktur. Metanol kan framställas genom förnybara råvaror och blir då koldioxidneutral. Metanolens nackdelar är att den är mer energifattig än exempelvis etanol, samt att den är väldigt giftig.
Karma Automotive uppstod ur askan av Fisker Automotive, som gick i konkurs 2013. Företaget är amerikanskt men ägs av kinesiska Wanxiang Group. De säljer bland annat elhybriden Revero GT med en prislapp på över miljonen. I år kommer helt elektriska Revero GTE och "budgetmodellen" GSe-6 med startpris på 79 000 dollar, ungefär i samma prisklass som Tesla Model S.
Tekniken ska integreras i Karma Automotives elbilsplattform och testas i prototyper av modellen GS-6. Försöken ska genomföras i både USA och Danmark de kommande månaderna.
Vad som är speciellt är att fordonet inte tankas med vätgas, utan med metanol som sedan omvandlas till vätgas som driver bränslecellssystemet. Enligt Blue World Technologies är en elbil som drivs av metanolbränsleceller lika bekväm att tanka som att fylla på bensin i en bil med förbränningsmotor.
Metanol kallas också för träsprit och dess fördelar är att den är mer lätthanterlig än vätgas, den kan med enkelhet lagras och transporteras och är färdig att använda i dagens infrastruktur. Metanol kan framställas genom förnybara råvaror och blir då koldioxidneutral. Metanolens nackdelar är att den är mer energifattig än exempelvis etanol, samt att den är väldigt giftig.
Karma Automotive uppstod ur askan av Fisker Automotive, som gick i konkurs 2013. Företaget är amerikanskt men ägs av kinesiska Wanxiang Group. De säljer bland annat elhybriden Revero GT med en prislapp på över miljonen. I år kommer helt elektriska Revero GTE och "budgetmodellen" GSe-6 med startpris på 79 000 dollar, ungefär i samma prisklass som Tesla Model S.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man nu ska välja mellan pest eller kolera...
Så har jag hellre ett flytande bränsle än ett bränsle som måste lagras kryokylt och köras runt i en bil med 700 bars tryck i tankarna. Sjukt jobbigt att hantera vätgas.
Kul att någon gör något annorlunda!
"Monkey see, monkey do" ger inte mycket utveckling.
Metanolen är giftig ja. Men det är inte speciellt nyttigt att dricka bensin heller.
Här är en intressant fim, se den! Sanningen om "biomassan"..
https://youtu.be/q51FMbTOn_Q
Inte heller E85 är någon direkt hälsokur att konsumera...
Stygga Vargen
Jag har länge varit mycket kritisk till hur vi hanterar skog i Sverige, snart är allt trädplantager som vi kritiserar andra länder för.
Allmänheten generellt har för litet kritiskt tänkande och det är få som bor i trädplantagen som kan säga ifrån. Jag anser att denna YT borde ses av alla i Sverige så att vi får slut på vår bror duktig mentalitet som jag skäms för ibland. Nu har jag delat denna YT med andra, tack för tipset.
Metanol innehåller ännu mindre energi än Vanlig Sprit, Etanol.
Ja Träsprit kallas Metanol också, man kan bli blind eller dö, beroende hur mycket man dricker.
Man behöver inte dricka metanol, det räcker att få det på händerna, tas upp genom huden. Ingen bra ide att gemene man ska tanka metanol i bilen. En skvättolycka med metanol som splashar på kläderna, gonatt syn, gonatt njurar.
Den information jag kunnat hitta om metanol och hudexponering, är att risk för förgiftning föreligger enbart vid uttalad och långvarig exponering. Får man spill på händerna ska det torkas bort och tvättas noga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.